Jägare vs jägare i kalasbra fortsättning

Jag gillar verkligen när skräck, här använt lite svepande, hamnar i miljöer där man vanligtvis inte hittar den. Spontant tänker jag på utmärkta "Sauna" och "Black Death" som kombinerade otäckheter med udda miljöer. Detta sker också i "Prey" som placerar det ikoniska Rovdjuret i 1700-talets USA där den ställs mot en amerikansk urinvånare som tvingas matcha utomjordisk teknologi med yxa och pilbåge. Resultatet är kort och gott fantastiskt.

"Prey" är den sjunde filmen i "Predator"-franchisen i fall man räknar med "Alien vs Predator"-filmerna. Jag har inte sett mer än den absolut första och den senaste, lätt förvirrade fimen, men hur man än vrider och vänder på det kan man inte komma ifrån att den första filmen från 1987 är en riktig klassiker och glädjande nog är denna nya film riktigt bra och gör något eget inom franchisens ramar.

Det är en film som är intressant på så många vis. Ett är miljön som jag redan varit inne på, ett annat är att den skildrar jägare på olika sätt. Filmens Naru (Amber Midthunder) är en helare i sin stam som drömmer om att bli en jägare som sin bror. När hon tror sig se en Åskfågel i skyn, i själva verket Rovdjurets rymdskepp, ser hon det som ett tecken på att det är dags. Hon får följa med ut för att spåra ett bergslejon men under uppdraget gång ser hon oförklarliga spår som så småningom ska visa sig tillhöra något hon aldrig sett förut. En annan typ av jägare som på många sätt är överlägsen sina byten, men som konstaterades redan 1987: Om det blöder, kan det dödas...

Jag vet inte hur mycket mer om själva handlingen jag behöver säga. Det är en actionfylld film full av olika faror och situationer förutom själva Rovdjuret som Naru ställs inför och om du levt hela ditt långa liv och önskat att du sett Rovdjuret slåss mot en grizzlybjörn så går önskningen i uppfyllelse här. En smått otrolig scen som ställer sig bredvid zombie vs haj i fajtpar vi minns.

Jag har svårt att hitta något att gnälla på när det gäller "Prey". Det är en mycket välgjord, spännande och på alla sätt lyckad film i en franchise som kört fast lite. Jag gillar det skarpt och är oerhört glad över att någon kom på den här varianten som känns avsevärt mycket fräschare än 2019-filmen.

1. Det stör mig en smula att urinvånarna pratar modern amerikanska i filmen. Det känns dumt. Jag läser mig dock till att det ska finnas en version där all dialog dubbats till comanchespråket med noggrann matching av munrörelserna. Den hade jag hellre sett. Jag ser inte att den versionen finns tillgänglig på Disney+.

2. Precis som Arnold Schwarzeneggers karaktär i originalfilmen kommer på att Rovdjuret jagar utifrån kroppstemperatur, kommer Naru till samma slutsats men har ett annat sätt att göra sig "osynlig".

3. Filmen är regisserad av Dan Trachtenberg som har nagelbitaren "10 Cloverfield Lane" på meritlistan.

ANDERS JAKOBSON (2022-08-09)