Actionfattig men spännande och filosofisk

Johan Renck har ju verkat som regissör internationellt i 30 år och gjort musikvideor till artister som Madonna, Suade, Beyonce, Robbie Williams, Lana Del Rey och David Bowie, ett antal kortfilmer och doppat näsan i storserier som "Breaking Bad", "The Walking Dead", "Bates Motel" med flera och dessutom dragit det stora lasset i succén "Chernobyl". Just långfilmer har det dock inte blivit så många. Bara två där den förra var "Downloading Nancy" (2008) och så nu "Spaceman" förstås.

Filmen sneglar lite grann på "Gravity" och "Interstellar" när den skildrar den tjeckiska rymdfararen Jakub Procházka (Adam Sandler) som är ute på ett årslångt soloäventyr. För runt fyra år sedan uppenbarade sig ett lilafärgat område på himlen. Området döptes till Chopra och ligger vid Jupiter. Jakub har blivit utvald för att åka och samla in damm och partiklar från området för vidare studier och ett halvår in i uppdraget börjar han närma sig Chopra.

Kvar på jorden finns hans gravida fru Lenka (Carey Mulligan) och de har regelbunden kontakt men nu har hon slutat att höra av sig. Jakubs överordnade Commissioner Tuma (Isabella Rossellini) hemlighåller viss information för att inte riskera att Jakubs mentala hälsa skadas, men han genomgår ändå en viss kris i sin farkost och det blir inte bättre av att han en dag ser - eller gör han? - en stor spindelvarelse som tagit sig in i farkosten och kommunicerar med honom. Varelsen får namnet Hanuš (med behaglig röst av Paul Dano) och han är den sista av sitt slag som studerat människosläktet ett tag. Med sin telepatiska förmåga kan ha se minnen och situationer och inser att Jakub har mindre charmiga egenskaper, något som även Jakub förstås samtidigt som de närmar sig Chopra.

"Spaceman" kan ju ses som en ganska flummig film som eventuellt är en hallucination för den person som är som är så långt bort från resten av mänskligheten som man kan vara. Men det är också en terapeutisk och filosofisk film där en yttre faktor hjälper till att reda ut ihopknutna tankar. Inte jättemycket action men tänkvärt och spännande på sitt sätt.

Jag gillar ju verkligen när Adam Sandler får göra vanliga roller för det brukar alltid finnas en viss skörhet i hans gestaltningar. Så är det här och samspelet med Paul Danos röst är fint. Carey Mulligan är också bra som ensam och övergiven på sitt sätt. Det kommer även fram detaljer under berättelsens gång som gör att det är betydligt enklare att sympatisera med Lenka än med Jakub.

Jag gillar filmen. Det allmänna betyget har varit lite sisådär, men jag tilltalas av den.

1. Filmen är baserad på romanen "Spaceman of Bohemia" av Jaroslav Kalfař. Det finns några mindre skillnader mellan bok och film. Till exempel: I boken är Chopra vid Venus och det tjeckiska rymdprogrammet tävlar mot ett ryskt. I filmen är Chopra vid Jupiter och tävlingen är mot ett sydkoreanskt rymdprogram. Boken kom 2017 och verkar inte finnas översatt till svenska.

2. Lena Olin dyker upp i en mindre roll som Lenkas mamma. Kul med en svensk i en film av en svensk.

3. Filmen var klar redan 2021 men på grund av blandade reaktioner vid testvisningarna blev det nästan tre års post-produktion med kompletterande scener. Bland annat spelades scenerna med Lena Olin in i mitten av 2023.

ANDERS JAKOBSON (2024-03-07)