Överraskande story men lite för enkelt

I dessa tider när det pågår någon sorts elefantsjuka bland filmer blir jag uppriktigt glad över att se något som klockar in på de klassiska 90 minuterna ungefär. Hurra för lagom, för "Hypnotic" känns som en film som säkert kunde ha haft en timme urvattnad speltid till. Men det har den inte utan den är precis så lång som den behöver vara för att säga det den behöver säga. Effektivt och bra!

Det här är en lite smålurig film som samtidigt är lite enkel. Emellanåt är den en "Inception" Light, vilket man kan skymta på bilden här intill, men till större delen är det en polisthriller. Ben Affleck spelar polisen Danny Rourke som kommer tillbaka till sin tjänst efter en tids frånvaro. Ett antal år tidigare försvann Dannys dotter Minnie spårlöst, i princip mitt framför ögonen på honom. I ett kort ögonblick tappade han sitt fokus och hon försvann - kidnappad och kanske dödad. I efterspelet separerade Danny från sin fru, och även om allt detta fortfarande påverkar honom är han redo att gå tillbaka i tjänst.

Han kallas direkt in i hetluften då ett tips om ett planerat bankrån kommit in där målet är ett speciellt bankfack. Det har varit flera liknande rån nyligen så det finns ingen anledning att misstänka att tipset inte är korrekt. Under spaningsarbetet innan rånet upptäcks en mystisk man (William Fichtner) som verkar påverka människor omkring honom på ett oförklarligt sätt. Danny rusar in i banken för att vara först till bankfacket i vilket han finner en bild på sin försvunna dotter. Snart brakar helvetet loss och banken rånas på ett märkligt vis. Danny lyckas hitta den mystiska mannen i röran och försöker få honom att berätta varför han vill ha tag på en bild av hans dotter, men han får inga konkreta svar innan mannen försvinner.

Strax därpå lyckas polisen spåra telefontipset och det leder Danny till spåkvinnan Diana Cruz (Alice Braga) som berättar att den mystiska mannen är en hypnotic som kan manipulera människor och få dem att se och tro saker som inte finns. Även hon är en hypnotic men den mystiska mannen är avsevärt starkare och farligare. I jakten på sanningen slår Danny ihop sina påsar med Diana.

Det är mycket mer i den här historien än det här inledande thrillerspåret med vissa oförklarliga inslag. Faktum är att filmen överraskar mig positivt när den visar sig vara just mycket mer än vad man kan tro. Det gillar jag mycket, men det finns fortfarande en sorts överliggande känsla av att filmen är lite för enkel och snudd på en b-film. Det förvånar mig då det ändå är stora namn både framför och bakom kameran, men känslan är lite att "Hypnotic" är den billigare kopian av en annan bättre film.

En märklig känsla men jag tycker ändå att filmen är bra. Idén, och hur den utvecklas, är bra, men det är ändå något som gör att det där sista lilla extra saknas.

1. Robert Rodriguez står för både regi och manus (tillsammans med Max Borenstein).

2. Rodriguez skrev det första utkastet redan 2002 och har sagt att det är hans favoritstory.

3. Jackie Earle Haley är grymt underutnyttjad i filmen. Han dyker upp i en scen och är precis så bra och stabil som han brukar vara och man får känslan av att karaktären är viktig, men efter scenen är över (vilket är ganska kvickt) är han inte med mer. Trist.

ANDERS JAKOBSON (2023-08-25)