Lyckad brittisk tidsresedeckare

Konceptet med tidsresor är något som fascinerar generation efter generation. Innerst inne vill man att det i framtiden ska vara möjligt, men om det är möjligt i framtiden så har det redan hänt. Om det inte handlar om att någon från år 3056 reser tillbaka till 2345. Då har det inte hänt. Än.

"Bodies" lägger till ytterligare ett lager på tidsresekonceptet genom att kombinera det med ett kriminaldrama. I juli 2023 hittar den muslimska polisen Shahara Hasan (Amaka Okafor) en naken manskropp, skjuten genom ögat, i en Londongränd. Hasan har egentligen haft som uppgift att övervaka en högervingsdemonstration men har följt efter en misstänkt person som rusat in i gränden. Han hävdar att han inte är någon mördare och Hasan tror honom. Men vem är den mördade mannen?

1941, mitt i andra världskriget, får Londonpolisen Charles Whiteman (Jacob Fortune-Lloyd) i uppdrag av en hemlig organisation som verkar ha någon sorts hållhake på honom att hämta en kropp i en gränd och flytta den till en angiven plats. Kroppen är identisk med den Hasan hittar 82 år senare. En ung flicka ser hur Whiteman står hukad över kroppen, vilket stressar honom, och själva transporten slutar illa i och med att en kollega följer efter honom.

Ytterligare 51 år tidigare, 1890, hittar polisen Alfred Hillinghead (Kyle Soller) exakt samma kropp i samma gränd och stöter ihop med fotografen Henry Ashe (George Parker) som lyckats fånga en misstänkt person på en av sina bilder vilken Hillinghead snart identifierar som Sir Julian Harker (Stephen Graham). I samband med allt detta inleder Hillinghead ett förhållande med Ashe vilket räknas som onormalt under denna tid.

Slutligen, 2053, i en framtid som formats om efter ett samhällsomstörtande attentat 30 år tidigare, hittar polisen Iris Maplewood (Shira Haas) samma kropp - med undantaget att den inte är död. Hon ska snart också hitta samma man, livs levande och helt ovetande om en kopia av honom själv. Han heter Gabriel Defoe (Tom Mothersdale) och är fysikprofessor. I denna framtid leds England av organisationen The Executive vars ledare Kommandör Mannix är identisk med Sir Julian Harker...

Där har vi förutsättningarna i denna kluriga deckargåta som kräver en viss koncentration av tittaren men som jag själv finner ganska enkel att följa med i. Det stora problemet vissa av dessa tidsresehistorier har är att de snurrar bort tittarna totalt och inte får ihop alla trådar. Det tycker jag att man lyckas med här. Successivt under seriens gång får vi fler och fler pusselbitar samtidigt som de olika poliserna gör framsteg under respektive tidsperiod som gemensamt leder utredningen framåt.

"Bodies" är en lurig pärla i serieutbudet hösten 2023 och har man bara tid och tålamod så kommer man garanterar bli engagerad av historien.

1. Serien består av åtta avsnitt och är baserad på en grafisk roman i lika många nummer som publicerades av Vertigo/DC Comics 2014-2015.

2. Mycket av 1980-miljöerna spelades in i Hull i nordöstra England och de futuristiska scenerna spelades in på Leeds universitet, inte jättelångt ifrån Hull. Vissa scener spelades in York som också är i närheten. Samtliga platser är drygt fyra timmar från London.

3. Den som är sugen på mer tidsreseklurigheter kan kolla in tyska serien "Dark" eller mastiga långfilmen "Cloud Atlas".

ANDERS JAKOBSON (2023-11-10)