En av årets roligaste filmer

Gillar man Ben Stiller kommer man föga förvånande även att gilla "Tropic Thunder". Den är nämligen en typisk Ben Stiller-film. Personligen tycker jag att Ben Stiller är hur kul som helst och slänger man dessutom in Jack Black, Robert Downey Jr., Nick Nolte, Matthew McConaughey och en helt underbar Tom Cruise kan man helt enkelt inte misslyckas.

Stiller, Black, Downey Jr. spelar tillsammans med Jay Baruchel och Brandon T. Jackson fem skådespelare som är ute i djungeln för att spela in den största krigsfilmen Hollywood någonsin skådat. Downey är karaktärsskådepelaren Kirk Lazarus som går in så totalt i sina roller att han denna gång genomgått en pigmentförändring för att kunna spela en av de två svarta soldaterna i filmen. Den andre spelas av Jackson i form av rapparen Alpa Chino (lägg märket till hur likt Al Pacino hans namn uttalas) som nu ska slå sig in i filmens värld.

Black som spelar den narkotikaberoende Jeff Portnoy som är mest känd för sina "prutt-filmer" som mest påminner om filmen "Norbert" med Eddie Murphy. Baruchel spelar nykomlingen i filmbranschen Kevin Sandusky och sist men inte minst har vi Stiller själv som spelar actionskådespelaren Tugg Speedman. Tugg är mest känd för sina sex filmer om actionhjälten, som får både Stallone och Schwarzenegger att blekna i jämförelse, Scorcher.

Dessa bortskämda skådespelare ska nu tillsammans spela in filmen "Tropic Thunder" som är baserad på John "Four Leaf" Taybacks (spelad av Nick Nolte) bok om hur han blev tillfångatagen, torterad och sen flydde under Vietnamkriget. Men när misstagen och konflikterna avlöser varandra utan uppehåll får regissören Damien Cockburn ett ultimatum av filmens sponsor, den rike Les Grossman som här spelas utmärkt av Tom Cruise: Se till att filmen blir av eller bli av med jobbet.

Cockburn, som gärna vill behålla jobbet, går då med på Four Leafs idé om att släppa ner skådespelarna i djungeln där de sen får ta sig tillbaka till civilisationen själva och på vägen spela in filmens olika scener. Dessa spelas in med kameror som sitter dolda i djungeln. Cockburn har dessutom satt upp pyrotekniska fällor i djungeln för att göra det hela mer verkligt och få sina skådespelare att reagera verklighetstroligt.

Så långt allt väl men från och med nu går inte mycket rätt. Det visar sig nämligen att det i samma djungel finns ett läger där det tillverkas knark. Av naturliga skäl vill dessa knarktillverkare inte ha amerikanska soldater springandes i deras djungel. Att det sedan bara är ett gäng vilsna skådespelare som irrar omkring har de ingen aning om. Dessa i sin tur tror att smugglarna är statister i filmen. Upplagt för förvecklingar med andra ord…

"Tropic Thunder" har förutom en massa bra skådespelare också en underbar humor och Stiller, som varit med och skrivit manus, visar här att han kan mer än att bara vara en rolig gubbe på film. Att vi sen dessutom bjuds på storheter som Robert Downey Jr. och Tom Cruise är bara extra bonus. Cruise gör i sin roll saker jag aldrig tidigare sett honom göra. Han dyker här upp som den lätt plufsige, tunnhårige och otroligt självgode Les Grossman och man vill bara ställa sig upp och applådera för så bra är han faktiskt här.

Downey Jr. går från klarhet till klarhet och så även här. Han är perfekt som den självgode australiensiske skådespelaren som går så djupt in i sin roll att han, som han själv säger, inte lämnar den förrän han spelat in kommentarspåren till DVD:n.

De andra är bra de också men Stiller, Downey och Cruise står ut lite extra. Alla bidrar dock till att göra "Tropic Thunder" till en av årets roligaste filmer. Jag skrattade högt flera gånger när jag såg den och när den var slut ville jag genast se den igen.

Dubbelutgåvan (det finns även en singeldiskutgåva som bara innehåller en bråkdel av detta) är fullmatad med extramaterial. På samma disk som själva filmen får vi två kommentarspår. Ett med filmskaparna och ett med filmens skådespelare. På disk två får vi dessutom inte mindre än fyra dokumentärer som alla beskriver hur filmen gjordes. Vi får bland annat veta mer om filmens bakgrund och att Stiller velat göra den i nästan 20 år.

Vi får också en fejkdokumentär om Damien Cockburn som i filmen är regissören som gör "Tropic Thunder", den version som spelas in i filmen alltså. Underhållande, men lite för lång.

Vi får även borttagna och förlängda scener samt ett alternativt slut där Rick Peck, Tugg Speedmans agent, spelar en större roll. Personlingen tycker jag dock att det slut man valde är bäst.

Intressantas är dock de bakom kulisserna-inslag som faktiskt visar hur man kom fram till det man kom fram till. Bland annat finns det videofilmade repetitioner från de miljöer man sen filmade i och det roliga med det är att alla har vanliga kläder på sig vilket ser rätt udda ut. Roligast är dock det sminktest av Tom Cruise som vi bjuds på här. Han dansar lite i samma stil som han gör i eftertexten och visar dessutom varför han är en av de stora skådespelarna i Hollywood.

1. Som om det inte vore nog med alla stora namn jag redan nämnt ser vi dessutom Matthew McConaughey i rollen som Rick Peck, Tuggs agent.

2. Fortsätt titta när eftertexterna rullar så får ni se en dansande Tom Cruise. Hur kul som helst.

3. I filmens början finns några påhittade trailers som är otroligt roliga så se till att hänga med från början.