En jätte med stort hjärta

Marmaduke är en jättehund. Han är en Grand Danois och stor som en mindre häst. Han har dock ett lika stort hjärta som kropp och är så snäll att han är på gränsen till mesig. När hans husse Phil som jobbar med att göra reklam för hundmat får ett erbjudande om att flytta till Los Angeles vänds allt upp och ner för Marmaduke och hans familj. Phil jobbar hela tiden. Matte Debbie är olycklig, sonen i familjen vill inte, som hans far tror, spela fotboll och dottern får inget privatliv och Marmaduke själv får problem med hundarna i Los Angeles som inte alls är som de han är van med.

Marmadukes problem består i att han inte vet var han hör hemma i hundparken där Phils excentriske chef utför sitt arbete. Ska han tillbringa tid med de utstötta jyckarna som trots allt är hans vänner, eller ska han söka sig till de renrasiga och den vackra Jezebel? Den snälle Marmaduke förvandlas till någon annan när han kommer till Los Angeles och det är inte helt säkert att han eller någon annan uppskattar hans nya jag…

Föga förvånande är "Marmaduke" en film för hela familjen och dessutom en rätt klassisk film. Vår hjälte lär känna och blir kompis med en tjej som hjälper honom få den svåråtkomliga tjejen som han tror att han vill ha, bara för att han sen ska komma på att det inte alls är henne han vill ha utan den första tjejen som hjälpt honom få den tjejen han egentligen inte vill ha. Enda skillnaden här är att vår hjälte och hans tjejer är hundar och inte människor.

Allt är dock fortfarande lite förutsägbart och vill man ha det man kan förvänta sig ur en sådan här typ av film blir man inte besviken. Det som imponerar mest på mig är att man lyckats få till det så det verkligen ser ut som om djuren pratar. I vissa fall ser man att det är dataanimerat, men emellanåt ser det faktiskt rätt autentiskt ut. Tyvärr måste jag dock säga att filmen känns allt för förutsägbar för att bli riktigt bra och det räcker inte med att man tycker det ser kul ut när hundar rör på munnen för att filmen ska bli bra. "Marmaduke" duger som lite lagom familjeunderhållning när man inte har något annat för sig men det är tyvärr också allt.

Extramaterialet består till att börja med av några borttagna scener och det mest intressanta här är att man i några av dessa inte lagt på hundarnas munrörelser. Vi får också se hur man lärde hundar surfa (vi får lära oss att man kan tävla i parsurfning tillsammans med en hund, något jag inte hade en aning om) samt hur man tillsatte djurrollerna i filmen. Lite småkul, men på tok för lite och för ointressant extramaterial.

1. I rollistan ser vi namn som Owen Wilson, Kiefer Sutherland, Jeremy Piven och Sam Elliott.

2. Marmaduke bygger på en serie men där pratade han aldrig.

3. Två hundar spelar Marmaduke i filmen, George och Spirit.