Natten allt gick fel

Jimmy jobbar som yrkesmördare åt Brooklyn maffian som leds av Shawn Maguire. Hans son Mike har sedan länge brutit med honom just på grund av vad han gör. Mike jobbar nu som limousinechaufför och just den här natten får han en körning han hade klarat sig bra utan. Av en slump blir han inblandad i en uppgörelse där maffialedaren Shawns son Danny mördar två män. Mike som såg allt blir nu jagad och när Jimmy senare skjuter Danny till döds för att inte Danny ska döda Mike är vänskapen mellan Jimmy och Shawn som bortblåst. Shawn är fullt besluten att döda Mike och tvinga Jimmy att känna samma sorg som han själv känner för att sen döda honom.

Nu avslöjar jag en hel del om handlingen kan man tycka men allt detta händer rätt tidigt i filmen och är liksom upplägget för allt som händer senare så det är inte så avslöjande som det kan tyckas vid en första läsning.

Jimmy spelas av Liam Neeson och han är som han alltid är. Lite sliten, lite nedgången och rätt bra på att slåss. Här är han dock en maffiaanställd mördare men som alltid gillar man honom ändå. Hans son Mike spelas av Joel Kinnaman som vi känner igen från "Johan Falk"-filmerna. Tyvärr är han lite ensidig i sitt skådespeleri. Han ser alltid arg ut och känns lite platt. Han känns inte lika levande som till exempel Ed Harris som spelar Shawn. Harris är ett fullblodsproffs och gör sin roll fantastiskt.

Själva filmen är lite för långsam och lite seg så den hade definitivt mått bra av att kortats lite och gets ett lite snabbare tempo. Dock är det ingen brist på action. Det finns det så det räcker och blir över. Sammanfattar man det får vi en hygglig actionfilm som underhåller för stunden. Jag hade väntat mig lite mer av Kinnaman, men det kanske kommer när han gjort lite fler filmer i Hollywood.

Lite borttagna scener och två dokumentärer om hur filmen spelades in är vad vi bjuds på. Inget märkvärdigt men lite småintressant.

1. Filmen "Mad Max: Fury Road" producerades av samma bolag och man drog sig inte för promota den här med ett par posters.

2. Till och från i filmen visas det klipp från en hockeymatch i Madison Square Garden och vid ett tillfälle hör man "kick saved by Lundqvist" vilket naturligtvis syftar på svenske Henrik Lundqvist.