komplex att två tittar krävs

Richard Kelly har inte gjort det lätt för sig när han skulle följa upp kultsuccén "Donnie Darko". Den filmen framstår som värsta linjära rom-com-filmen i jämförelse med "Southland Tales" som utan tvekan är det knäppaste jag sett i år. Så komplicerad att jag var tvungen att se den två gånger efter varandra.

Kelly hade ambitiösa planer för filmen. Den är en del i ett multimediaäventyr vilket betyder att filmen är de tre sista akterna i en story som föregåtts av tre grafiska noveller (skulle egentligen varit sex grafiska noveller men så blev det inte), och även om filmen inledningsvis ger oss en del bakgrundshistoria i ett mycket snyggt montage med animeringar, nyhetsbilder och narration så skulle det inte skadat om man hade läst böckerna innan.

Den fjärde juli 2005 briserar två atombomber i Texas vilket utlöser det tredje världskriget mellan USA och mellanöstern. Det leder också till att the Patriot Act skärps och en nytt statligt verk kallat USIDent grundas (genom förslag från Republikanerna) som håller koll på ALLA medborgare, censurerar och kontrollerar tv och internet, och sätter soldater som prickskyttar redo att skjuta "skyldiga" på beställning. Det leder också till att det blir oljebrist och nya alternativa energikällor utforskas. Ett tyskt företag, lett av Baron Von Westphalen (Wallace Shawn) uppfinner ett sätt att utvinna energi ur havens stömmar, dock med vissa oanade efterföljder.

I en snar framtid, nämligen juli 2008, är Los Angeles i kaos. Presidentvalet närmar sig (filmen förutspår Hillary Clinton som Demokraternas kandidat) och hatet mot Republikanernas kandidat till vicepresident, Bobby Frost (Holmes Osborne) växer. Frost är gift med Nana Mae Frost (Miranda Richardson) som leder USIDent. En motståndsrörelse - nymarxisterna - har vuxit fram vars främsta mål just nu är att se till att proposition 69 röstas igenom (vilket kommer att underlätta för folket), via manipulation och utpressning.

Det är här filmens huvudperson, actionskådespelaren Boxer Santaros (Dwayne "The Rock" Johnson), kommer in i historien. Han är gift med paret Frosts dotter (Mandy Moore) men just nu är han försvunnen. Han försvann från USIDents skärmar och dök upp i öknen med minnesförlust. Via nymarxister parades han ihop med porrstjärnan Krysta Now (Sarah Michelle Gellar) och tillsammans har de skrivit ett filmmanus som förutspår jordens undergång. För att göra lite research för rollen som polis träffar Boxer polisen Roland Taverner (Seann William Scott). Grejen är dock den att Roland i själva verket är tvillingbrodern Ronald, en nymarxist (den riktige Roland är bakbunden och nedsövd) och poängen med det hela är att utnyttja Boxer inför omröstningen av proposition 69, årsdagen av atombomben och lanseringen av Baron Von Westphalens megazeppelinare.

I det myller av karaktärer som är med i filmen så finns det ytterligare en huvudperson utöver de vi kan se på omslaget. Filmens berättare är en fysiskt och psykiskt sargad Irakkrigsveteran, Pilot Abeline som spelas av Justin Timberlake. Vi har i flera recensioner här på DVDKritik.se lyft fram Timberlakes kvaliteter som skådespelare och det här är nog hans främsta roll hittills. Väldigt annorlunda och väldigt bra. Det samma kan man säga om The Rock som man för ett par år sedan förutspådde skulle bli den nya Stallone/Schwartzenegger-typen, men rollen som Boxer lyfter fram helt nya sidor hos honom.

"Southland Tales" är tveklöst en mycket komplicerad film som räddas av att man får en hel del förklaringar mot slutet av storyn, samt som förstärks av upprepade tittar. Det är kanske inte så bra betyg att man ska behöva se en film två gånger för att förstå och uppskatta den, men den blir klart bättre när man har alla pusselbitarna klara för sig från första början. Det är också då man kan imponeras av djupet och komplexiteten i historien.

Det är på många vis en spännande film och jag måste säga att jag imponeras av Kellys ambition med det här jätteprojektet. Han korsar stilar fram och tillbaka - satir, slapstickhumor, politik, musik, science fiction och action - på ett sätt som gör att man kan associera till alla möjliga filmer och filmskapare; Kubrick, Lynch, Verhoven till exempel. Själv ser han storyn som en hybrid av Andy Warhol och Philip K. Dick.

Så det är där någonstans "Southland Tales" landar. En film som kräver en hel del av tittaren, men som ändå ger en hel del tillbaka.

Enligt uppgift var Richard Kelly tvungen att hastigt ge sig in i nästa projekt, en skräckfilm baserad på Richard Mathesons "The Box", att han inte hade möjlighet att lägga ned så mycket tid på extramaterial till DVD:n så det vi får nöja oss med är en kombinerad "de här tankarna har vi med filmen och så här gjorde vi den"-bakomfilm på ungefär 30 minuter.

Det enda som skiljer mot Region 1-utgåvan är att där ingår en 10 minuter lång animerad film också.

Hur som helst är det så klart intressant att höra vad meningen med filmen är. Det verkar som om skådespelarna själva haft lite problem att hänga med i svängarna. Jon Lovitz menar dock att Kelly är väldigt bra på att förklara scenen man ska spela in att man som skådespelare inte behöver förstå helheten.

Making of-biten av dokumentären skildrar olika inspelningsplatser och vissa trick som användes under inspelningen. Kort och kärnfull bakomfilm.

1. Precis som i "Donnie Darko" har Kelly använt sig av musik på många sätt i filmen. Bland annat är akterna döpta efter olika låtar och där vill jag främst framhäva The Pixies "Wave of mutilation" som passar ypperligt in i filmen. Det är något med deras musik som passar så bra in i dystopiska filmer, se "Fight Club".

2. Biomässigt blev "Southland Tales" en rejäl flopp som spelade in mindre än 400 000 dollar, vilket är ganska långt ifrån de ca 16 miljoner dollar den kostade att göra. I många länder, däribland Sverige, gick den ens aldrig upp på biograferna.

3. Som tidigare sagt så är det väldigt många karaktärer i filmen. I några av de mindre rollerna kan man se Christopher Lambert som vapensäljare, Kevin Smith sminkad till oigenkänning som krigsveteran utan ben och så i en mini-mini-mini-mini-miniroll Eli Roth som blir ihjälskjuten på en toalett.

ANDERS JAKOBSON (2008-04-16)