OK, men inte helt bra

Hämnd kan driva en man till i stort sätt vad som helst. Det har vi hört tidigare men i "Dolan’s Cadillac" drar Robinson just det påståendet till sin spets. Efter att hans fru mördats av gangstern Jimmy Dolan bestämmer han sig för att hämnas. Problemet är bara att Dolan har livvakter som bevakar honom dygnet runt och som dessutom är omöjliga att ta sig förbi.

Till slut, efter lång och tålmodig väntan kommer han på hur han ska få sin hämnd. Det kräver dock noggrann planering och timing. Till en början måste han se till att få ett jobb på ett vägarbete vilket inte är så lätt som man skulle kunna tro. Detta för att invänta rätt tillfälle, när vägen mellan Las Vegas och Los Angeles (där Dolan alltid färdas en gång i månaden) ska repareras och när reparationerna är så stora att man blir tvungen att leda om trafiken. Det och att detta dessutom inträffar en långhelg som dessutom infaller på en dag då Dolan färdas på vägen. Omöjligt? Nej, inte alls. Tillfället kommer och Robinson tar till vara på det. Hur han utkräver sin hämnd tänker jag inte gå in närmare på med det är rätt spektakulärt. Riktigt bra filmat med bra effekter.

"Dolan’s Cadillac" har alla förutsättningar att bli en bra film. Den bygger på en novell av Stephen King och man har verkligen haft goda intentioner när man tagit fram manus och så vidare. Tyvärr har man hamnat lite snett vid själva castingen. Robinson spelas av Wes Bentley som är underbar i "P2" men här faller rätt platt. Under första delen av filmen, innan Elizabeth blir mördad, går han mest runt och ser arg ut när han istället skulle se lyckligt kär ut. När han sen går över till att bli besatt av att hämnas på Dolan blir det bättre. Då ska han se lite halvtokig ut och det gör han bra.

Emmanuelle Vaugier funkar bra som Elizabeth men av förklarliga skäl är hon inte med så mycket i filmens andra halva. Som Dolan själv ser vi Christian Slater och han passar rätt bra som den arrogante och självsäkre gangsterbossen. Dock känns hans agerande aningens överspelat ibland.

När det sen gäller själva handlingen känns det som om allt går lite för fort. Vi hinner inte riktigt få sympatier för Elizabeth och Robinson och dessutom känns själva hämnden och vägen dit lite stressad. Filmen hade helt klart mått rätt bra av att få 20–30 minuter till på sig att utveckla detta. Trots detta så får den godkänt. Det är inte den bästa filmen jag sett men samtidigt långt ifrån den sämsta.

Inget extramaterial tyvärr.

1. I ett väldigt tidigt skede av filmen var tanken att Sylvester Stallone skulle spela Dolan och Kevin Bacon Robinson.

2. Filmen släpps med två omslag. Dels det ni ser till höger och dels ett där Slater står med en pistol i handen. På DVD-utgåvan är omslaget dubbelsidigt med ett av dessa på varje sida.