En långsam väg ner i besatthet

Lisa Spinelli (Maggie Gyllenhaal) lever ett ganska ordinärt liv. Hon jobbar som förskolelärare och är riktigt bra på sitt jobb där barnen alltid går först. Efter jobbet håller hon på med sin stora passion – poesi. På kvällarna går hon en kurs där hon är ganska grå och får ingen större feedback från varken sina kurskamrater eller sin lärare Simon (Gael Garcia Bernal). Den enda som gillar hennes dikter är hennes man Grant (Michael Chernus). Detta gör att trots att hon utåt sett har ett väldigt bra liv ändå finner sig själv lite uttråkad.

En dag överhör Lisa sin elev Jimmy (Parker Sevak) läsa en dikt direkt från huvudet. Hon skriver snabbt ner den och läser sedan upp den på sin kurs. Både kurskamrater och Simon blir betagna av dikten och plötsligt blir hon en intressant person. Dock är det inte intresset från de andra som gör Lisa så entusiastisk, det är kärleken till Jimmys vackra dikter. Hon blir allt mer besatt av att få höra mer och gör allt för att ge Jimmy ny inspiration och få bort allt runt honom som riskerar att förstöra för honom.

"The Kindergarten Teacher" är ett fint porträtt om att sakta tappa kontrollen och den fina linjen mellan att vara stöttande och att gå över gränsen. I och med att vi får träffa Lisa i ett väldigt lugnt tempo där fokus ligger på hennes poesi och omtanke för sina elever tar det längre tid att se henne gå över gränsen för vad som är en okej relation mellan lärare och elev. Ganska länge in i filmen verkar hon endast vara en oerhört stöttande lärare som kommer vara anledningen till att Jimmy lyckas. Det är ett oerhört smart drag som höjer filmen och gör att den klarar sig över gränsen till att bli långtråkig.

Maggie Gyllenhaal är den som leder filmen i sin perfekta rolltolkning. Problem blir de andra karaktärerna som känns mer som att de bara är där för att skapa en klyscha. Lisas familj bidrar egentligen inte med så mycket mer än att skapa gränsen mellan kärleksfull lärare till besatt kvinna tydligare. Relationerna är inte riktigt genomjobbade vilket gör att varje dialog inom familjen känns som taget från andra filmer. I en scen kommer Grant in i köket och dynamiken mellan dem osar skådespel snarare än verklighet. Det bästa hade varit att lägga lite mer fokus på familjedelen av filmen för att göra den starkare och därmed även göra filmen som helhet starkare.

"The Kindergarten Teacher" har sina brister, men lyckas hålla sig intressant tack vare en fantastisk Maggie Gyllenhaal. Det är ingenting för strötittaren, men perfekt om man vill ha en film med lite mer djup och som får igång tankeverksamheten.

1. Filmen baseras på en tidigare film från Israel med samma namn.

2. Förutom att skådespela i filmen är Maggie Gyllenhaal även en av producenterna.

3. Filmens regissör, Sara Colangelo, vann pris för bästa regi i ett amerikanskt drama på Sundance Film Festival 2018.