Välspelad, tät och riktigt bra western

1953 skrev Elmore Leonard novellen "Three-Ten to Yuma", 1957 filmades den med Glenn Ford och Van Heflin i huvudrollerna. 50 år senare gjordes denna remake där vi istället finner Russell Crowe och Christian Bale i huvudrollerna. Nu har jag varken läst novellen eller sett den första filmatiseringen, men den nya filmen är en riktigt, riktigt bra westernfilm, och storyn - vad som nu är kvar av den - håller än idag.

Bale spelar Dan Evans, en före detta soldat som pensionerats från sin tjänst efter att ha mist ena benet. Han bor på en fattig ranch tillsammans med sin fru (Gretchen Mol), 14-åriga sonen William (Logan Lerman) och tuberkulossjuka minstingen Mark (Benjamin Petry). Inledningsvis terroriseras han av en markägare han är skyldig pengar och framtiden för den lilla ranchen är tveksam.

Samtidigt drar banditen Ben Wade (Crowe) runt i trakten tillsammans med sitt gäng och rånar järnvägens pengatransporter. En ny järnväg håller på att byggas och Wade har rånat dem flera gånger och kommit över mängder av pengar. Det spelar ingen roll att ett stort antal Pinkertons vaktar transporten - Wade rånar dem i alla fall.

Wades och Evans vägar korsas vilket slutligen leder till att Evans närvarar när Wade tas till fånga. Planen är att föra Wade till Contention där han ska placeras på 3:10-tåget till fängelset Yuma. Evans erbjuder sig att hänga med följet mot en ersättning på $200, pengar som är viktiga för att säkra sin ranchs framtid. Följet sticker iväg och William följer efter i smyg och ansluter i ett kritiskt ögonblick. Redan då har Wade lyckats minska följet med ett par man. Han är sålunda en livsfarlig man. Och åtråvärd. Hans gäng följer efter och tänker inte låta sin ledare hamna i fängelse.

Allt som resan går vidare bildas en märklig relation mellan Wade och Evans och ju längre resan går, ju färre blir männen i följet och det står snart klart att om Wade ska hamna på 3:10-tåget till Yuma så krävs det rejäla - och följdaktligen livsfarliga - uppoffringar.

Det här är en nästintill gastkramande tät westernfilm där både tittarna och karaktärerna är på helspänn hela tiden. Vem vet vad som döljer sig bakom nästa krön? Kanske galna apacheindianer, eller hämndlystna offer från Wades förflutna eller möjligen ett nytt livsfarligt utspel från fången?

Kemin mellan Bale och Crowe är magisk och båda gör varsitt riktigt bra personporträtt av två män som är varandras motpoler men som ändå har vissa likheter. Crowes Wade kör ett hårt psykologiskt spel där han använder hela Evans familj som spelpjäser, men Evans är orubblig i sin ambition att göra vad som är rätt och riktigt. Trots att maktbalansen skiftar flera gånger under filmens gång, är det något som hänger kvar ända till finalen, vilket helt klart bidrar till filmens spänning.

Filmen är fylld av bra skådespelarinsatser av både bekanta och obekanta ansikten, men jag vill främst lyfta fram Ben Foster som spelar Wades närmaste man Charlie Prince och den som leder gänget inför fritagningen. Det är tveklöst den bästa roll Foster har gjort och som tar honom till en helt ny nivå som skådespelare. Tidigare har jag upplevt honom som bra men lite "valpig", men här är han fullkomligt briljant och iskall. Vilket genombrott!

"3:10 to Yuma" är tillsammans med "Deadwood"-serien det bästa som gjorts i westerngenren i modern tid. En mycket bra film.

Inget extramaterial, och det verkar inte finnas något på Region 1-utgåvan heller.

1. Vilda västern och cowboys är bland det mest amerikanska jag kan tänka mig. Lite lustigt då att de som gör huvudrollerna är födda på Nya Zeeland och i Wales.

2. En annan fin skådespelarinsats i filmen görs av Peter Fonda som skrupellösa Pinkerton-agenten Byron McElroy.

3. Remaken har varit på gång ett tag och under en period var tanken att huvudrollerna skulle göras av Tom Cruise och Eric Bana. Inget ont om Cruise och Bana, men jag tror inte de skulle matcha det som det nu blev med Crowe och Bale.

ANDERS JAKOBSON (2008-08-18)