Underhållande komedi med extra action

FDR och Tuck är några av de bästa spionerna CIA har. FDR är kvinnotjusare medan Tuck är lite mer tillbakadragen. Efter övertalning från FDR som menar att Tuck måste ut och träffa tjejer igen går Tuck med på att träffa Lauren. Det klickar direkt mellan dem och de bestämmer sig för att ses igen. Ödet vill dock att Lauren stöter ihop med FDR på vägen från daten med Tuck, och som den kvinnotjusare han är kan FDR inte, omedveten om att detta är Tucks date, låta bli att lägga in en stöt. Lauren som återhämtar sig efter en jobbig separation faller inte direkt för FDR men övertalas till slut att gå ut med honom. Hon datar nu de två kollegorna som dessutom privat är bästa kompisar och men det är inte förrän de ska visa upp sin blivande flickvän för varandra som de inser att de datar samma tjej. De bestämmer sig nu för att göra en tävling av det hela och med CIA:s samlade resurser försöker de nu båda vinna Laurens hjärta…

"This means war" är en actionfylld komedi där man lagt förvånansvärt mycket krut på actionscenerna. Filmen känns rätt påkostad för att vara en komedi men det fungerar. Det gör filmen mycket bättre än om FDR och Tuck hade varit vanliga Svenssons. Samtidigt är filmen väldigt överdriven. De använder folk och teknik från CIA som om de ägde stället, vilket i vissa scener blir lite för mycket. Dessutom känns det väldigt överdrivet att CIA har kameror på så många ställen som de har här. Men, samtidigt hade det varit svårt att göra filmen utan att göra just det man gör. Handlingen liksom kräver det.

När det gäller skådespelarna finns det inte mycket att klaga på. Vi ser Reese Witherspoon som Lauren, Chris Pine som FDR Foster och Tom Hardy som Tuck och alla gör de bra ifrån sig. Pine porträtterar FDR som arrogant vilket han ska vara men som samtidigt gör att man har svårt att känna sympati för honom. "This means war" är en underhållande komedi som man kostat på lite extra för att få in lite action också. Snyggt!

Man har lyckats klämma in en hel del extramaterial, men samtidigt har man lyckats undvika allt som berättar hur filmen spelades in…

Vi får några alternativa slut. Några rätt olika och ett som måste vara ett skämt… Vi får en specialscen som kallas "Bachelorette party". Vem det är som ska gifta sig får ni räkna ut själva. Borttagna scener, gag reels och en alternativ öppningsscen som ser väldigt spektakulär ut. Dock finns den här bara som datoranimerat och ser mest ut som ett inslag i spelet "SIMS" men det hade blivit fräckt om man spelat in scenen. Vi får också ett kommentarspår med regissören McG.

1. En scen som kunde gjorts bättre är när Tuck skriver på datorn. Kollar man noga skriver han något i stil med "kdkdkdkdkdkdkdkdkdkdkdkdkdkdkdkdkdkd" eller liknande eftersom han trycker på samma tangenter hela tiden. Ser inte speciellt trovärdigt ut.

2. Slutet var något oväntat och jag trodde faktiskt att vi skulle få ett annat… som vi nu istället kan se i extramaterialet.

3. FDR känns som ett väldigt larvigt namn. Inte bra.

HANS-ÅKE LILJA (2012-07-02)