Extramaterialet är bättre än filmen igen

Detta är den allra sista delen av "Twilightsagan", sedan är det slut. "Breaking Dawn - Del 2". Jag kommer inte att sakna dessa överhypade och tramsiga filmer. Hade jag varit yngre så hade jag säkert köpt dem med hull och hår. Nu är jag alldeles för gammal och klok och ifrågasätter därför det mesta av det som visas och sägs i filmen, vilket givetvis tar udden av filmupplevelsen.

I första delen av "Breaking Dawn" slutade filmen med att Bella (Kristin Stewart) trots allt överlevde. Eller ja, hon blev vampyr. Tillsammans med Edward (Robert Pattinson) har de nu en gemensam dotter vid namn Renesmee. Det visar sig att Renesmee är hälften dödlig och hälften vampyr vilket bland annat gör att hon växer upp väldigt snabbt. Hennes födelse skapar en het debatt bland världens alla vampyrer och frågan är om barnet är odödligt eller inte och om hon ska få fortsätta leva. Det är egentligen det som hela filmen bygger på, att familjen Cullen gör allt för att övertyga världens vampyrer om att deras barn kan dö. Därför letar de upp vittnen som kan intyga att Renesmee har ett hjärta som slår och blod som pumpas runt i hennes ådror. Men kommer det räcka eller måste Renesmee dödas?

Om nu del ett av den avslutande filmen var ganska okej och rätt spännande så försvinner det i den avslutande delen. Det är egentligen bara en lång transportsträcka till slutet. Det som dock är lite roligt är alla nya vampyrer som presenteras i denna film. Det känns ganska snyggt på något vis att vi får ta del av fler individer så här i slutskedet, väldigt uppfriskande.

Men annars är det inte speciellt spännande alls, på något vis förstår man ju hur det kommer att sluta. Filmen lyfts däremot av en hel del häftiga effekter, och då tänker jag speciellt på det som Bella får uppleva för första gången som vampyr. Hur hennes sinnen stärkts och att vi som tittare får ta del av dessa inifrån på ett helt annat vis än vad vi tidigare har fått göra.

Precis som i förra recensionen anser jag att extramaterialet är bättre än filmen. Det är häftigt att få ta del av hur inspelningen har gått till. Att man dessutom filmade de två sista filmerna samtidigt får en att förstå vilket enormt projekt det var. Att försöka hålla reda på var i filmen man är i just den scenen och om Bella är vampyr eller människa kan inte ha varit busenkelt. "Twilight"-filmerna har lyckats riktigt bra med många av specialeffekterna och i vissa scener har det blivit platt fall. Som tittare förstår jag att man otaliga gånger använt sig av en så kallad greenscreen, men jag vill inte märka av det med blotta ögat i filmen, det förtar.

Precis som tidigare extramaterial är upplägget att vi får följa med bakom kulisserna i en dokumentär som är uppdelad i olika kategorier. Som vanligt blev det en hel del krångel och att bara hitta den perfekta ängen där det stora slaget skulle äga rum var ingen enkel match. Hur man till slut löste det berättas det om i extramaterialet.

Dessutom kan alla i "Team Jacob" eller "Team Edward" med ett snabbval på extramaterialet hoppa mellan de olika scenerna där killarna medverkar, precis som förut.

I detta material fick vi veta hur de löst det med Renesmees snabba åldrande. Hur de har använt sig av samma tjej men ändå lyckats få henne i olika åldrar. Riktigt coolt.

1. Filmen hade en budget på 55 miljoner dollar, den dyraste av alla "Twilight"-filmer.