Ett svenskt Twin Peaks

Det är ganska klart att man sneglat åt "Twin Peaks"-hållet när man skrev manus till "Jordskott". Här finns den lite underliga polisen, här finns den lite underliga kvinnan, här finns det mystiska och konstiga. Tyvärr är det ofta en väldigt fin balansgång mellan vad som blir konstigt-bra och konstigt-larvigt när man gör något sådant här på svenska. Och för det mesta så håller sig "Jordskott" på rätt sida men ibland känns det lite för larvigt.

Handlingen utspelar sig i Silverhöjden där en pakt slutits mellan ett folk som lever i skogen, ett icke-mänskligt folk, och familjen Thörnblad som är den mäktigaste familjen på orten. När så, Eva, vår huvudpersons pappa bryter avtalet börjar hemska saker hända. Barn försvinner och det konstiga börjar. När så Eva kommer in i bilden har hennes pappa dött och hon får nu chansen att rätta till de fel som begåtts. Frågan är bara vad som hänt och vad hon kan göra för att rätta till det. Dessutom måste hon först förstå att något är på gång…

Eva jobbar som polis i Stockholm men är tjänstledig och har kommit hem för att begrava sin far, som hon när han levde inte hade något vidare kontakt med. Hennes förflutna gör sig dock påmint på ett markant sätt när de unga barnen börjar försvinna. Evas egen dotter Josefine försvann för sju år sedan och dyker nu upp. Ingen vet var hon varit, hur hon fått den sjukdom som hon lider av eller varför det är samma symtom som Evas far hade innan han tog livet av sig.

Som sagt så är det ibland svårt att få handlingen trovärdig när man gör den här typen av serier men för det mesta lyckas man här. Det är väl några gånger när man ska illustrera skogsväsen eller onaturliga händelser som det faller lite platt. Men i det stora hela fungerar det. Dock upplevde jag serien som är tio avsnitt lång (varje avsnitt är en timme) lite seg mitt i. Det kändes som om handlingen gick lite på sparlåga och det inte hände så mycket.

Men trots lite negativ kritik så anser jag ändå att den som helhet fungerar och faktiskt är riktigt bra. Kanske blev det lite för intensivt att se alla tio avsnitten under bara några dagar som jag gjorde och kanske hade det varit bättre att sprida ut det under lite längre tid. Hur som helst är jag nöjd över att jag sett den.

1. Jag tyckte att serien påminde om "Twin Peaks" när jag såg den och än mer så när jag skrev recensionen.

2. Karaktären Josefine som mest grymtar känns lite tråkig.

3. Fingerrötterna är rätt fräcka.