Fastna inte vid det låga omdömet

"Lightyear" är en udda fisk i Pixars akvarium. Det är å ena sidan en prequelfilm till hela "Toy Story"-franchisen där Buzz Lightyear med röst av Tim Allen är en av huvudpersonerna. Å andra sidan är den tänkt att vara den film som i "Toy Story"-världens verklighet marknadsfördes med leksaken Buzz Lightyear. Det förklarar varför det är Chris Evans som gör rösten nu för det är inte exakt samma karaktär. Typ.

Udda som sagt, och filmen har inte helt smidigt glidit in i Pixarkatalogen. En del kritik riktades mot valet att inte låta Tim Allen göra rösten och annan kritik menar att filmen lider av ett svagt manus och lnte är speciellt kul och just det är väl en smaksak. Men snittbetyget på IMDB just nu är 5.5 och jag har inte kunnat hitta någon annan Pixarfilm som har ett så pass lågt omdöme. Det är även den lägst rankade filmen i "Toy Story"-franchisen på Rotten Tomatoes. Det säger ändå något.

Men igen: Det är en smaksak. Jag skulle inte placera "Lightyear" i den övre delen på min personliga Pixartopplista men jag tycker inte att det är en dålig film. Den är verkligen udda då den egentligen inte liknar någon annan tidigare Pixarfilm. Till viss del kan man associera till "Wall-E" i och med att det ändå är en scifihistoria och rent utseendemässigt finns det vissa likheter, men "Lightyear" är äventyr och rymdaction à la Pixar. Låt oss stanna där.

Buzz och kollegan Alisha Hawthorne (Uzo Aduba) är rymdjägare och utforskar en planet medan resten av deras besättning fortfarande är nedsövda. Det blir dramatiskt värre när de blir attackerade och i och med det förstörs deras stora rymdskepps hyperfartskristall vilket gör att de är strandsatta. Resten av besättningen väcks och under ett år jobbas det stenhårt med att utvinna det som behövs för att skapa en ny kristall och när det är dags för testning är det Buzz som får göra den fyra minuter långa testflygningen. Det blir misslyckat. Kristallen är inte tillräckligt bra för att skapa hyperfart, men medan Buzz varit borta i fyra minuter har det gått fyra år för alla andra. Alisha ger Buzz en robotkatt, Sox, som ska hjälpa honom att hantera alla känslor, men Buzz säger åt katten att om han verkligen vill vara till hjälp, kan han försöka ordna kristallen.

Buzz fortsätter med sina resor och trots att bara minuter går för honom rullar åren på och Alisha åldras och skaffar familj medan samhället växer och snart har hela 60 år gått och kristallen fungerar ännu inte. Nu har Alisha dött och hennes ersättare väljer att lägga ned experimentet. Men då har Sox löst problemet och i ett desperat och förbjudet försök tar Buzz en sista flygtur med Sox och de lyckas nå hyperfart, men det kostar 22 år och allt är annorlunda när de kommer tillbaka. Plöstligt är samhället under attack från robotar från den mäktiga Zorg och Buzz lyckas hitta ett udda gäng med Alishas dotterdotter Izzy (Keke Palmer) i spetsen som blir hans nya kompanjoner. Han är nämligen fortfarande fast besluten om att slutföra sitt uppdrag men det ska visa sig att allting är betydligt mer personligt än man kan tro.

Jag är ju ett dokumenterat stort Pixarfan och har varit det i närmare 22 år nu när detta skrivs och jag har inga problem med "Lightyear". Jag är faktiskt förvånad över det låga snittbetyget på IMDB för jag har sett betydligt sämre Pixarfilmer ("Den gode dinosaurien" till exempel), men det är kanske en lite smalare film i ett större perspektiv. Det finns i vanlig ordning inget att klaga på när det gäller utseende och animationer och jag tycker även att storyn fungerar fint. Den här versionen av Buzz är en avsevärt smartare figur än leksaken och katten Sox med röst av Peter Sohn är en rolig sidekick. Det udda gänget som utöver Izzy består av Mo Morrison (Taika Waititi) och Darby Steel (Dale Soules) är rätt kul de med.

Jag hoppas att folk inte stirrar sig blinda på det låga omdömet för "Lightyear" är bättre än så.

1. Ett roligt men dumt skämt är att någon gång under alla år Buzz hållit på och rest i rymden har själva konceptet kring en dubbelmacka blivit inverterat. I stället för bröd-kött-bröd är det kött-bröd-kött. Dumt var ordet.

2. Filmen "bombade" på biograferna. Det var den första Pixarfilmern sedan "Framåt" som gick upp på bio efter att tre filmer gått direkt till Disney+ under pandemin. Kanske drabbades även "Lightyear" av pandemins efterskalv.

3. Inte mindre än tre mid-/postcreditsscener ligger med. Missa inte!

ANDERS JAKOBSON (2022-08-05)