Två galningar med en högtryckstvätt

"Morran och Tobias" är ett svenskt fenomen som gått mig helt förbi innan jag såg den här filmen. Jag såg någon trailer för den men det är i stort sett allt. Och i ärlighetens namn blev jag inte jätteimponerad. Sen fick jag hem filmen och härom dagen såg jag den och det är nu det svåra börjar…

Hur tusan recenserar man en film där huvudpersonerna uppenbart är helt galna? Hur beskriver man för någon som inte sett filmen att Tobias (Robert Gustafsson) sköter disken och städningen med en högtryckstvätt? Hur beskriver man att de bakar bröd i badkaret, rör om med en spade för att sen stoppa ner Morran (Johan Rheborg) för att få den där perfekta smaken? Det går ju inte.

Hur förklarar man att mitt i allt detta kaos finns det en djupare handling om hur Morran verbalt misshandlades av sin otrogne man och flydde med Tobias när han var liten? Hur förklarar man att Tobias pappa inte är den hjälte Tobias alltid trott han var? Hur förklarar man att mitt i allt detta kaos finns det faktiskt ett djup och en sorg? Det går ju bara inte.

Eller har jag just gjort det?

Personligen är inte "Morran & Tobias - Som en skänk från ovan" en typisk film som jag gillar och även om jag uppskattar den så konstaterar jag efteråt att fenomenet (för ett sådan är detta) "Morran & Tobias" inte är för mig. Det är alldeles för mycket. Jag blir tokstressad av att de far runt med en högtryckstvätt inomhus, att de fyller köket med fisk eller bakar ett Jesusbarn av deg. Nä, jag ser inte storheten med detta men å andra sidan så underhålls jag den en och en halv timme filmen är. Men nu efteråt känns det som om jag fått en tillräckligt stor dos av Morran och Tobias för att räcka livet ut.

1. "Morran & Tobias" började som en webbserie i 16 avsnitt på SVT Flow...

2. ...som sedan klipptes ihop till en TV-serie i fyra delar som visades på SVT...

3. ...och nu efter filmen vet ingen vad som kommer härnäst. Kanske en teateruppsättning?