En av årets absolut bästa filmer

Det enda jag hade med mig till "Inception" var filmens trailers och lite stillbilder som var mycket kittlande. Och så hade jag med att Christopher Nolan gjort den, och han har ju inte misslyckats de senaste åren. Kluriga "Memento" och "The Prestige", till exempel, samt hans två exemplariska Batman-filmer: "Batman Begins" och "The Dark Knight". Nolan har själv varit väldigt angelägen om att plotten inte skulle komma ut under själva produktionen av filmen, och beskrev den som a contemporary sci-fi action thriller "set within the architecture of the mind."

Det tog åtta år för honom att skriva filmen. Han presenterade idén redan 2002 och fick filmbolagets tillåtelse att komma med manuset när det var färdigt. Det tog sin tid, men resultatet är helt lysande.

Nu blir det aningens komplicerat att recensera filmen i och med att Nolan varit så hemlighetsfull, och på något sätt vill jag respektera det, men samtidigt måste jag ju i alla fall snudda vid filmens grundplott, så om du inte sett filmen men planerar att göra det och ej heller läst något om den så ska du sluta nu om du vill få en liknade upplevelse som jag fick.

Leonardo DiCaprio spelar mästertjuven Cobb. Hans specialitet är industrispionage där han lyckas stjäla idéer och hemligheter genom att extrahera dem ur drömmar. Cobb kopplar ihop sig med sitt offer i en noggrant designad drömvärld. I den verkliga världen är Cobb på ständig flykt eftersom han misstänkts ha dödat sin fru Mal (Marion Cotillard) som sedan dess dyker upp i drömvärlden som en projektion ur Cobbs undermedvetna och ställer till det.

Nu får Cobb en chans att bli friad om han genomför ett inception-uppdrag där poängen inte är att stjäla en idé utan att plantera en, en operation som kräver en oerhört komplex drömvärld i tre nivåer. Tillsammans med sitt team (Ellen Page, Joseph Gordon-Levitt, Tom Hardy, Dileep Rao) och beställaren Saito (Ken Watanabe) ska en idé planteras i mångmiljonären Robert Fischer Jr (Cillian Murphy), men operationen hotas av Cobbs förflutna och hans minnen.

Det finns många adjektiv man kan sätta på "Inception". Den är filosofisk och visuellt djärv så som "Matrix" var för drygt 10 år sedan. Samtidigt är den listig och smart precis som de klassiska heist-filmerna där jag närmast tänker på "Ocean's eleven". Vidare är både välskriven och välspelad. Nolans manus är omfattande och de 2,5 timmarna rinner bort snabbt tack vare rikedomen i storyn där det hela tiden läggs till ny information samtidigt som spänningen bibehålls. Filmen är i grund och botten komplex, men har man huvudet på skaft och tar in informationen som ges så hänger man lätt med i svängarna. Skådespeleriet är väldigt tajt utfört och med tanke på resultatet misstänker jag att samtliga inblandade tackar sina lyckliga stjärnor för att de fått vara med i ett sådant mästerverk.

Men främst är filmen så jävla snyggt filmad. Det är många miljöer, den ena mer rafflande än den andra, och effekterna är tjusigt utförda. Det känns på något vis väldigt härligt att se att det fortfarande finns nya saker man kan göra med både praktiska effekter och dataanimeringar nu när det blivit en så naturlig del i modernt filmskapande.

Nolan kan lägga ytterligare en suverän film till meritlistan och vi väntar alla med spänning på vad han ska åstadkomma under resten av karriären. Exemplariskt filmskapande.

Förutom att det ligger med en DVD-kopia på filmen i förpackningen så finns det något som heter "Extraction Mode" att slå på, vilket innebär att filmen bryts av vid några tillfällen för kortare bakommaterial, men detta går lyckligtvis även att se separat och det finns till och med den så älskade "Play all"-funktionen så att man kan se allt i ett svep, vilket betyder ungefär 45 minuter extramaterial.

Det mesta av bakommaterialet är av teknisk karaktär och det är faktiskt precis vad jag vill ha till "Inception". Gång på gång under filmen sitter jag och funderar "Hur 17 har de spelat in detta?" och dessa gånger går fint ihop med det de faktiskt valt att visa. Som på beställning.

Trots att jag är nöjd med det jag får till 98% (de där två procenten som saknas för full pott är för att de är lite för kortfattade kring den sekvens jag undrade mest över) så hade jag inte direkt gråtit om extramaterialet hade varit lite längre.

1. Både Ken Watanabe och Cillian Murphy var med i Nolans "Batman Begins".

2. Det är väldigt kul att se Ellen Page i en sådan här film. Det känns som hon tar ett kliv framåt och samtidigt breddar sitt skådespeleri, ungefär som Joseph Gordon-Levitt gjorde för några år sedan och som nu verkligen etablerat sig som "vuxen" skådespelare.

3. Och Leonardo DiCaprio går som väntat från klarhet till klarhet med ännu en huvudroll i en storfilm.

ANDERS JAKOBSON (2010-12-13)