Värdig avslutning på en exemplarisk trilogi

För vissa generationer är Chris Nolans Batman-trilogi viktigare än Peter Jacksons "Sagan om ringen" eller George Lucas originaltrilogi. Oavsett hur man ställer sig till det kan man inte bortse från att Nolan fått till något extraordinärt på ungefär åtta timmar och tre filmer. Dels en mörk och seriös adaption av Batman, utan ordvitsande och överspelande superskurkar och dels filmer som bortom superhjältebiten är riktigt bra filmer som kan tilltala även de som saknar en relation till originalkällan.

"The Dark Knight" är i efterhand den stora fullträffen, mycket tack vare Heath Ledgers fantastiska prestation som Jokern, vilken han själv inte fick uppleva uppskattningarna för. I "The Dark Knight Rises" är det Tom Hardy, deffad till max och med en läskig mask som täcker halva ansiktet som gör ännu en minnesvärd skurk inom denna trilogis ramar. Han spelar Bane, en iskall legosoldat vars intelligens endast överträffas av hans egen råstyrka. När filmen inleds är han redan en känd skurk som gäckat både polisen och CIA och det är just i ett möte med CIA som han gör sin entré i filmen. Minns bankrånet från föregångaren som introducerade Jokern - det här är en liknade scen.

Batman själv lyser med sin frånvaro. Han är nämligen, liksom Bruce Wayne (Christian Bale) pensionerad. Sju år har gått sedan förra filmen, som slutade med att Batman tog på sig skulden för Harvey Dents död - inklusive de lik Dent lämnade efter sig, allt för att bibehålla Dents vision för Gothams kriminella system. Sanningen skulle ha ställt allt på ända, vilket bara Wayne och polismästare Gordon (Gary Oldman) vet, och båda får leva med lögnen. Wayne har själv blivit en tillbakadragen Howard Hughes-figur som ingen har sett på evigheter.

Ett möte med inbrottstjuven Selina Kyle (Anne Hathaway) ändrar på det. Inte nog med att Kyle flyr med Waynes mammas pärlhalsband, hon flyr även med Waynes fingeravtryck och det blir en anledning för Wayne att lämna sin isolering. En attack mot polismästare Gordon blir sedan en anledning för Wayne att dra på sig Batman-dräkten igen, det och en träff med polisen John Blake (Joseph Gordon-Levitt) - som inte tror att Batman är skyldig till de brott han anklagats för och dessutom listat ut att Wayne är Batman.

En komplott mot Wayne gör att han blir av med alla sina pengar, men i ett försök att i alla fall rädda företaget får han investeraren Miranda Tate (Marion Cottilard) att köpa in sig till en majoritet, då hon är intresserad av en fusionsreaktor som kan hjälpa hennes projekt för ren energi. Wayne hade lagt ned forskningen kring reaktorn då den i fel händer kunde omvandlas till något betydligt farligare. Och det är precis vad som händer när Bane får tag på den. Han planerar nämligen att genomföra Ra's Al Ghuls plan om att straffa Gotham genom utplåning och i och med det har Batman mött sin värsta motståndare hittills.

Det är ruskigt svårt att sammanfatta filmen då den innehåller så väldigt mycket, men inte för mycket. Mina förväntningar var ganska högt uppskruvade och jag tycker att de infriats. "The Dark Knight Rises" är en värdig avslutning på trilogin och en stor och maffig film. Lång, men inte så det märks, komplicerad, men inte så att det blir för knepigt att hänga med och precis lika välgjord och välspelad som de tidigare filmerna. Självklart kommer Batman att återuppstå på film i framtiden trots att Christopher Nolan är färdig, men han har i alla fall givit framtida regissörer och filmskapare något att bita i. Att backa tillbaka till en "gladare" version av karaktären/serien vore ett fatalt snedsteg.

Med facit i handen är Nolans trilogi utan tvekan den mest seriösa serieadaption som gjorts. Det finns inga magiska superkrafter, utan allting är grundat i verkligheten. Skurkarna är inget annat är terrorister och det är mer sannolikt att det som händer i dessa filmer faktiskt skulle kunna hända på riktigt än vad som skildras i många andra serietidningsfilmer.

Jag erkänner utan skrupler att som den nörd jag är tårades mina ögon under de sista minuterna av filmen. Inte för att en exemplarisk trilogi tog slut utan för att filmen knyts ihop på ett så pass snyggt sätt att det är omöjligt för nördar som jag att inte bli lite extra blödig...

Faktarutan till höger med extramaterialet kan verka vara snålt, men det är det inte. "The Batmobile" är en timslång featurette om just Batmans bil, från de första teckningarna där Batman helt enkelt körde Bruce Waynes bil, via den legendariska 60-talstvseriebilen, till moderna tiders mer militäriska fordon.

"Ending the Knight" består av ett stort antal småfilmer, nästan 20 stycken, och klockar in på ungefär två timmar och avhandlar hela sista filmen i sektionerna "Production", "Characters" och "Reflections". "Production"-biten är mest omfattande där vi tas med till olika scenbyggen eller sekvenser där man verkligen får en bild av hur stor filmen faktiskt är. "Characters"-biten betar av Bruce Wayne, Selina Kyle och Bane och "Reflections" handlar dels om IMAX-filmningen och dels om en sorts tack-och-hej-avslutning till hela trilogin.

Allting är mycket sevärt och välgjort. Utöver detta finns det alla trailers till filmen, ett galleri med affischer och annan promotion samt en digital kopia av filmen.

1. Det känns lite orättvist att ge Christopher Nolan allt beröm för trilogin. Man ska inte glömma bort att hans bror Jonathan Nolan och David S. Goyer varit inblandade i story- och manusarbetet.

2. Batman-fans minns förstås att Bane varit med i en tidigare filmatisering, då som klumplik hjälpreda till Poison Ivy i "Batman & Robin". Skillnaden mot den inkarnationen och serieförlagan är bland annat Banes mask som tidigare täckt hela huvudet, likt en mexikansk brottare. Att få se Tom Hardys ögon gör väldigt mycket för gestaltningen i detta fall. Bane i denna film har faktiskt många likheter med Darth Vader, vilket blir en återkoppling till Lucas trilogi som jag nämnde i inledningen av texten.

3. Jag hoppas att Christopher Nolan stannar kvar inom DC-världen som producent, likt han gjort för kommande "Man of Steel" - som även David S. Goyer är inblandad i. Om DC kan få till ett par ytterligare bra och seriösa filmer med sina superhjältar, skulle de kunna få till en riktigt bra "Justice League"-film i framtiden, ungefär på samma sätt som Marvel byggt upp ett stark underlag till "The Avengers".

ANDERS JAKOBSON (2012-12-31)