Action med ”Die Hard”-eftersmak

I "Non-Stop" möter vi Bill Marks som påminner en hel del om Bruce Willis karaktär i första "Die Hard"-filmen. Han är lite nere för räkning, har problem med spriten, problem med familjen men är trots allt detta riktigt bra på sitt jobb. Dessutom hamnar han i en till synes omöjlig situation. Bill Marks jobbar som flygsheriff. Han trivs inte speciellt bra men han vet hur man handskas med problematiska flygpassagerare och han har ögonen med sig. När filmen börjar ska han med på en flygning mellan New York och London.

När han satt sig och allt börjar flyta på får han ett meddelande på sin telefon. Om personen som skickade det inte får 150 miljoner dollar inom 20 minuter kommer en person att dö och därefter börjar det om med 20 nya minuter och sen dör någon mer. Till en början är Bill tveksam till om det verkligen är på riktigt men efter 20 minuter inser han att det är just det. Och att personen som skriver meddelandena vet mer om Bill än han borde, kan det vara så att det är en personlig vendetta mot Bill?

Jag gillar upplägget på filmen. Hur svårt kan det vara att hitta en person på ett plan som hotar med att mörda någon på samma plan? Första instinkten är att det borde vara riktigt lätt. Men det ska visa sig att det är svårare än man kan tro och som tittare försöker man se vem som kan vara den som sitter och knappar på sin telefon men det är omöjligt. Man har sina gissningar och i ena sekunden är man säker på att man löst det men sen i nästa är man inte lika säker.

Och glädjande så håller filmens upplösning. Ofta med filmer av den här typen slarvar de till slutet och allt bara faller ihop för att de inte tagit sig tiden att komma på ett trovärdigt slut. Det kan inte vara någon som man sett sitta och inte skriva som skrev meddelandena och så vidare. Sen tycker jag nog att motivet till varför personen gör det den gör är tvivelaktigt, men det kan jag leva med.

1. Liam Neeson spelar Bill och Julianne Moore spelar passageraren som sitter bredvid honom. Båda gör bra insatser.

2. Tydligen fick Neeson en stroke i en av scenerna men inte ens det kunde få honom att avbryta inspelningen.

3. Det finns en del referenser till 9/11…