En snäll och trivsam familjefilm

Den tämligen okända animerade filmen "Zambezia" är gjord av Sydafrikanska Triggerfish Animation Studios. Det är till och med deras debutfilm, vilket är bra att känna till. I jämförelse med giganterna inom genren - Pixar, DreamWorks, Fox Animation och Illumination Entertainment - är denna debutfilm inte riktigt av samma höga klass, men samtidigt är det inte någon kass produkt sydafrikanerna fått till. Hade filmen kommit för tio år sedan hade jag förmodligen tyckt att filmen var i toppklass utseendemässigt, men i dag är det inte riktigt så. Det sista lagret av finlir i miljöer och karaktärer saknas, men samtidigt ska man komma ihåg att det är en debutfilm av ett bolag som inte har samma resurser i ryggen.

Filmen är en snäll familjehistoria på det klassiska "tillsammans är vi starka"-temat, och lånar lite drag från både "Hitta Nemo" och "Lejonkungen". Fast här handlar det om fåglar i Afrika.

Kai är en ung falkpojke med en överbeskyddande och lätt bitter pappa. Kai vill ut och upptäcka världen, men hindras av sin pappa som tycker att de ska vara kvar där de är och inte göra så mycket mer. När några fåglar mer eller mindre kraschlandar i deras näste får Kai höra talas om fågelparadiset Zambezia. En fristad för alla fåglar, utom de uteslutna Maraboustorkarna, som skyddas av tordönfåglarna - en sorts vaktstyrka. Kai vill flyga dit, men hans pappa bär tydligen på dåliga minnen från Zambezia och säger ifrån, men kan till slut inte hindra sin son från att ta sig dit.

Fågelparadiset är en minst sagt idyllisk plats som leds av en envingad örn. Kai trivs där och söker sig till tordönfåglarna för att bli en medlem i vaktstyrkan. Samtidigt smider en elak leguan planer på att ta sig till fågelparadiset för att festa loss på alla ägg som finns där, och tillsammans med de utmobbade storkarna förvandlas planerna till ett verkligt hot.

Även om det blir spännande och kanske lite läskigt tycker jag att "Zambezia" är en film som passar en yngre publik bra. Den är ganska snäll och har en enkel historia utan några direkt "vuxna" skämt eller referenser. Den är dock inte barnslig för det, utan en ganska trivsam familjefilm i lagom längd. Det här finlirslagret som jag saknar i utseendet är inget som stjälper filmen och i stället har man lyckats bra med karaktärernas rörelser som givetvis är lite förmänskligade som det ska vara.

Som en debutfilm från ett nytt bolag på marknaden - som dock har massvis av reklamfilmer och annat i bagaget - är filmen fullt godkänd och det ska bli spännande att se om Triggerfish kan följa upp denna med något ännu bättre.

3D-VERSION

De flesta animerade filmerna nu för tiden görs i 3D och "Zambezia" är så klart inget undantag. 3D:n är dock bara godkänd och gör inte så otroligt mycket för helheten. Den hjälper till i scener som visar upp stora miljöer, men är generellt sett inte av toppklass.

Ingenting, förutom möjligheten att välja språk och 2D- eller 3D-version.

1. Produktionen av filmen inleddes 2008 och jag kan tänka mig att Triggerfish fick ett smärre slag i magen när Fox Animations "Rio" kom ut 2011. Inte för att filmerna egentligen är speciellt lika, men det är ändå animerade filmer med fåglar i huvudrollerna.

2. Rösten till Kais bittra pappa Tendai görs av Samuel L. Jackson och det är faktiskt Jacksons första barntillåtna film. Övriga skådespelare som lånat ut sina röster är bland annat Leonard Nimoy, Abigail Breslin, Jeff Goldblum och Jim Cummings.

3. En lite lucka i historien är att Zambezia verkar ligga ett par dagar bort fågelvägen från där Kai ursprungligen bor. Ändå kan den där leguanen hyfsat snabbt knalla dit...

ANDERS JAKOBSON (2013-04-25)