Tillbaka till penna, papper och 2D igen

Jag tycker alltid att det är lite roligt att Disney kallar sina filmer för "Disney klassiker". Visst, filmer som "Snövit och de sju dvärgarna", "Dumbo", "Djungelboken" och liknande är klassiker, men en film som bokstavligen gjordes häromåret, är det verkligen en klassiker?

Men: "Prinsessan och grodan" kan mycket väl bli en klassiker. Den har i alla fall alla de klassiska ingredienser vi förväntar oss av en animerad Disneyfilm, och den här gången mer än någonsin. Det är nämligen den första handgjorda 2D-animerade filmen på sex år. Detta innebär att filmen visuellt sett verkligen följer de klassiska filmerna. Storymässigt känns det också som en tillbakagång till de klassiska åren med en sagoplott med prinsar och prinsessor och så klart en massa pratande djur.

Filmen utspelar sig i magiska och idylliska New Orleans under 20-talet. Tiana har växt upp med drömmen om att en dag starta en egen restaurang, så som hennes pappa ville när hon var barn. Pappan är nu död, men hans ord om att man måste jobba hårt om man vill ha något har hängt kvar. Och Tiana jobbar hårt - hon har flera jobb samtidigt och varenda litet mynt eller sedel som blir över stuvar hon undan för att en vacker dag ha möjlighet att köpa den lokal som restaurangen ska vara i.

I en helt annan del av New Orleans lever Tianas gamla barndomskamrat Charlotte som får allt hon pekar på, eftersom hennes pappa är rikare än rikast. Charlotte är inte elak, men en typisk bortskämd och envis tjej. Det hon vill ha nu är prins Naveen från Maledonia som kommit till New Orleans - en slapp, men charmig drönare som inte längre har några pengar eftersom hans föräldrar ledsnat på honom. Charlotte bjuder till fest och beställer Tianas berömda munkar, vilket gör att hon äntligen har nog med pengar och kan köpa huset.

Under festen meddelar dock mäklarna att någon bjudit över henne och hon har bara några dagar på sig att få fram mer. Under tiden har en mystisk voodoo-doktor smidigt elaka planer för att komma åt Charlottes pappas pengar, och har därför förvandlat prinsen till en groda och istället förvandlat prinsens betjänt till en kopia av charmören. Grodprins Naveen studsar nu fram till Tiana och säger att hon behöver göra som i sagorna och kyssa honom så han kan förvandlas tillbaka och i så fall hjälpa henne med de sista slantarna. Men när Tiana kysser grodan så händer något helt annat och ett spännande äventyr tar fart.

Filmen är både snygg och rolig och har en story som man snabbt sugs in i. Även om grundstoryn är ganska välbekant så har filmen gott om vändningar och originella utvecklingar vilket gör att man hela tiden blir underhållen. Den har även roliga sidokaraktärer att skratta åt, som en trumpetspelande aligator och en urskön eldfluga.

2D-animeringarna är snabba och väldigt tjusiga och man sitter mest och Disneymyser hela tiden. Det är verkligen den klassiska underhållningsformen, med sagor, moralkakor och en och annan sång, precis så som Walt Disney en gång i tiden formade den, möjligen med en lite mer modern touch, inte helt olikt det Disneyägda Pixar förgyller filmvärlden med. Jag trodde att filmen skulle kännas barnslig och ingenting för mig, men en bra story är en bra story och en välgjord film är en välgjord film. "Prinsessan och grodan" är allt detta och det finns inte mycket att klaga på, faktiskt ingenting alls.

Man kan dock klaga lite på extramaterialet. Till en början är det dock bra - man kan välja att se filmen med "Work in progress" påslaget, vilket betyder att en infälld ruta med en storyboard/råanimation är med i bild. Kul funktion men måttligt spännande. Det finns så klart ett kommentarspår för ytterligare fördjupning.

Regissörerna Ron Clements och John Musker presenterar sedan lite bortklippta scener och några sekvenser med "live action"-bilder, som användes som stöd till animatörerna. Rätt intressant faktiskt och en teknik som användes redan på "Snövits" tid.

En kort, men trevlig bakomfilm finns också med där vi lär oss det mesta vi behöver veta om storyn, skådespelarna och tekniken. Tydligen inte nog, för därefter följer en rad minifeaturettes som mest skrapar på ytan gällande karaktärer, animation, Disneyarvet, musik, skurk och så vidare. De är så pass korta att de nästan är irriterande att titta på. Varför inte binda ihop sådant här småplock till en längre featurette?

Det hela avslutas med lite bilder och ett urtrist barnspel som jag är osäker på att ens barn orkar spela.

Med i comboboxen finns även filmen på DVD där delar av extramaterialet går igen, se faktarutan till höger.

Det finns ingen riktig tyngd i extramaterialet även om det är rätt mycket att klicka runt i.