Revolution bakom skrivmaskinstangenterna

Det här verklighetsbaserade dramat med en som alltid lysande Bryan Cranston i huvudrollen tar oss med till en tid i Hollywood då den allmänna kommunistskräcken placerade manusförfattare på den svarta listan. Cranstons Dalton Trumbo var redan en etablerad och framgångsrik författare, men han var även uttalat en medlem i det kommunistiska partiet, precis som många av hans kollegor.

I efterskvalpet av andra världskriget började beslutsfattarna i Hollywood stirra elakt på dessa "förrädare". Vad för sorts propaganda smög de in i sina manus egentligen? När Trumbo och några av hans likasinnade kollegor kallas till rätten för att pressas till att berätta vilka de egentligen är svarar de inte på frågorna och döms till fängelse. Trumbo sitter av elva månader men kommer ut till ett värre fängelse då han är svartlistad och oförmögen att jobba. Han skriver dock och levererar ett manus som en kompis får sälja i sitt namn ("Prinsessa på vift", som vann en Oscar), och lyckas sedermera få uppdrag av en skrupelfri filmproducent (John Goodman) som behöver snabba och enkla manus på löpande band. Trumbo anlitar sina övriga svartlistade kollegor och tillsammans sprutar de ur sig manus under fiktiva namn, och ett är till och med så bra att det vinner en Oscar.

Snart sprider sig rykten om Trumbos outtalade hemliga arbetet till betydligt tyngre namn i Hollywood. En viss Kirk Douglas (Dean O'Gorman) dyker upp med en jättebibba som behöver skrivas om. En historia om en man som revolterar mot överheten... Trumbos kamp vinner mark, men det blir även på bekostnad av hans familjs hälsa. Dottern Nikola (Elle Fanning) far illa medan hustrun Cleo (Diane Lane) står starkt och tryggt genom stormen.

Jag gillar sådana här inblickar i "gammel-Hollywood", speciellt när det är verklighetsbaserat och karaktärer som figurerar i historien är sådana man känner igen. Åtminstone vissa av dem - större delen av filmen utspelar sig på 50-talet och den tidens filmer är jag kanske inte helt insatt i, men nog känner man igen vissa karaktärer. Historien är intressant och väl berättad. Det var ingenting jag kände till sedan tidigare och det är fascinerande både med svartlistningen och med det hemliga arbetet för att på något sätt visa att svartlistningen inte fungerade. Revolution bakom skrivmaskinstangenterna, liksom.

Som jag redan skrev i inledningen är Cranston lysande och övertygande. De bilder av den verkliga personen man får se vittnar om att Cranston studerat honom väl, men samtidigt satt sin egen prägel på karaktären. Som det ska vara. Att filmen dessutom känns tidsmässigt korrekt är bara ännu ett plus, där vissa scener varvar autentiska bilder med fejkgamla nya bilder på ett sömlöst sätt. Snyggt och bra hela vägen.

Två kortare bakomfilmer berättar i snabb sammanfattning filmens plott och hur bra Bryan Cranston är som skådespelare. Typ så.

1. Kirk Douglas-filmen är förstås "Spartacus". Totalt har Dalton Trumbo 69 krediterade uppdrag som författare, där den sista filmen han skrev innan sin död var "Papillion".

2. Han skrev även romaner och 1939 kom "Johnny var en ung soldat" ("Johnny Got His Gun") som hårdrocksvänner förmodligen vet är den låt som inspirerade Metallica till låten "One". I låtens video finns bilder från filmatiseringen som kom först 1971 där Trumbo även stod för regin.

3. Regissör till den här filmen är Jay Roach som tidigare mest rört sig inom komedins värld med bland annat "Austin Powers"-filmerna, "Fockers"-filmerna och "Dinner for Schmucks" på meritlistan.

ANDERS JAKOBSON (2016-07-21)