Från ninjor till smådjur i skogen

"South Parks" åttonde säsong gjordes samma år (2004) som Trey Parker och Matt Stone gjorde docklångfilmen "Team America", och om man lyssnar på kommentarspåren till säsongen - vilket jag gjort - så hör man hur stressigt och jobbigt det var att göra en hel säsong och en långfilm samma år. De beskriver sig som utbrända och att de hade svårt att komma på idéer till "South Park" och i vissa fall var det till och med tveksamt om de skulle få klart veckans avsnitt.

Men det gick bra till slut. De fick ihop sina 14 avsnitt utan någon direkt märkbar skillnad i kvalitet. Spontant tycker jag att åttan liknar sjuan - inga direkta klassiska avsnitt, men överlag underhållande historier.

Det börjar riktigt bra med ett avsnitt där Stan, Kyle, Cartman och Kenny köper ninjavapen och börjar leka ninjor. Hela avsnittet går då över i en anime-stil och det är kul att se karaktärerna på ett annat sätt. Ninjagänget möter dock en farlig motståndare i Professor Chaos (Butters), men det hela får en abrupt vändning när Kenny slänger en kaststjärna rätt i ögat på Butters. Historien får sedan en oväntad upplösning med en kommentar kring amerikanernas blaséartade inställning till våld och vapen men aversion till minsta tillstymmelse av sex.

Parker och Stone är oerhört skickliga på att väva in vettiga budskap och kommentarer i historier som verkar handla om något helt annat. Som i avsnittet då en ny maskot ska väljas till skolans sportlag. PETA har protesterat mot den ko de använt tidigare och när barnen själv får komma med förslag föreslår Kyle "a great douche" och Cartman "a turd sandwich" och dessa blir slutligen förslagen som alla får välja mellan. Stan som inte vill välja får till slut veta att varje val man gör är mellan "a great douch" eller "a turd sandwich", och i och med att avsnittet gjordes på hösten 2004 så är det ingen tvekan om vad Parker och Stone syftade på.

Kändisparodierna är tre till antalet denna gång. Mel Gibson utmålas som en komplett idiot när Stan och Kenny vill ha pengarna tillbaka efter att ha sett "The Passion of the Christ" (samtidigt som Cartman ser om den gång på gång och startar Mel Gibson fan club med vissa brunskjortiga tendenser och Kyle börjar tvivla på sin egen religion) och Michael Jackson flyttar till South Park under namnet Jefferson och blir alla barns favorit. Värst avrättad blir Paris Hilton som får alla småtjejer i South Park att bli "stupid spoiled whores" men även försöker köpa Butters i en björndräkt för att ha som husdjur...

Många knasigheter med andra ord och då har jag ändå bara berört fem av de 14 avsnitten. Säsongen avslutas traditionsenligt med julavsnittet där skogens små och stora djur ber om hjälp för att föda fram frälsaren. Gulligt och på rim, men avsnittet har en helt vansinnig twist som fick mig att skratta högt.

Ingen mästerlig säsong, men fortfarande mycket underhållande.

Som jag redan nämnt fortsätter Trey Parker och Matt Stone med sina minikommentarer till alla avsnitt - det vill säga, de säger det de vill ha sagt om ett avsnitt och går sedan vidare till nästa. Funkar som alltid mycket bra.

1. Precis som i säsong 7 så dör Kenny bara en gång, och i samband med det får vi faktiskt se hur han ser ut under sin parkas och höra hans röst - vilket man inte förstår att man sett och hört innan den klassiska "Oh my god, he killed Kenny!"-frasen kommer.

2. Roligaste frasen i säsongen: "They are taking our jobs!" som blir allt mer och mer märkligt uttalad varje gång den yppas i avsnittet "Goobacks".

3. I dessa tider då vissa tv-serier förpackas i simpla och tråkiga förpackningar är det en fröjd att se att "South Park" får originella och snygga förpackningar varje gång.

ANDERS JAKOBSON (2008-11-30)