Uppdaterad version av Brooks klassiker

Mel Brooks låg bakom tv-serien "Get Smart" som gick i 138 avsnitt mellan 1965-70, för att göra comeback som långfilm, tv-film och ytterligare sju avsnitt 1980, 1989 respektive 1995. Originalserien visades även på svensk tv under 90-talet. Nu har man blåst nytt liv i den klantiga men inte helt inkompetenta Maxwell Smart och den här gången är det Steve Carell som axlar Don Adams klassiska roll.

Smart är skicklig analytiker hos den hemliga organisationen CONTROL vars huvuduppgift är att skydda världen från brottsnätverket KAOS. Smart har en stor dröm att avancera till agent och vara ute på fältet, precis som Agent 23 (Dwayne Johnson) eller den mytomspunna Agent 99 (Anne Hathaway), men CONTROL-chefen (Alan Arkin) tycker att Smart är för bra på det han gör för att avancera.

Men så attackerar KAOS och ödelägger CONTROL:s huvudkvarter och med de flesta agenterna satta ur spel får Smart som han vill och blir Agent 86. Tillsammans med Agent 99 far han till Ryssland där han listat ut att KAOS håller hus. Men även om uppdraget i Ryssland går bra, misstänks Smart för att vara en dubbelagent och fängslas av sina kollegor, och nu gäller det för Smart att bevisa sin oskuld, avslöja den riktige dubbelagenten samt stoppa KAOS djävulska planer innan oskyldiga får sätta livet till.

Som modern remake är "Get Smart" trogen sitt original. Det är samma känsla i filmen och alla ingredienser (hemlighetsmakeriet, alla tekniska prylar och manicker, det laddade samspelet mellan Smart och Agent 99 och så vidare) finns på plats. Filmen är kanske inte riktigt lika rolig som originalet – den är lite lång och det känns tyvärr som de var lite väl frikostiga med de roligaste bitarna när de satte ihop trailern till filmen.

Att ge huvudrollen till Amerikas just nu roligaste komiker är förstås ett genidrag och Steve Carell passar perfekt med sin kombination av ironisk och fysisk komedi.

De som sett originalserien kommer att känna igen vissa detaljer, så som Smarts röda bil och den klassiska telefonen i skon, så regissören Peter Segal och hans manusförfattare har verkligen ansträngt sig för att bevara arvet från originalet.

"Get Smart" är en stunds lättsam och rolig underhållning, och det skulle inte förvåna mig det minsta om det kommer en uppföljare om ett par år.

Omslaget - och alla DVD-shoppar på nätet - missar helt att lista materialet som finns på den andra DVD:n och redovisar enbart möjligheten att se filmen med "Smart takes", det vill säga alternativa tagningar eller bortklippta scener där de skulle varit i filmen. En kul grej på pappret, men lite seg i verkligheten. Flödet på filmen stannar upp och en relativt stor animering kommer upp för att berätta att man kan klicka igång det alternativa materialet. Ser man filmen på detta vis så blir den ungefär 30 minuter längre. Ett litet minus för att man inte kan komma åt dessa scener på något annat vis.

Skiva två är fylld med extramaterial, även om den totala spellängden inte är så imponerande. Med lite god vilja hade nog detta gått att klämma in på samma skiva som filmen. Det första vi får se är en genomgång av alla referenser till originalserien som finns i filmen, allt från gamla skådespelare som dyker upp till klassiska repliker och så klart alla maniker och apparater. Roligt.

Vidare kommer en sorts presentation av skådespelarna och ett nedslag i Ryssland när produktionen flyttades dit följt av en lite smålarvig grej med Carell där han "pratar" på olika språk.

Vi får även en liten titt på filmen om tekniknördarna Lloyd och Bruce (se Tre saker) som gjordes i anslutning till filmen, följt av en fnissig inspelning där Carell ska fejkspy och som final en massa flams och trams och improvisationer. De två sista inslagen är riktigt kul.

1. Masi Oka (Hiro i "Heroes") och Nate Torrence spelar tekniknördarna Bruce och Lloyd som förser agenterna med spionprylar. De fick en egen direkt-till-DVD-film - "Get Smart's Bruce and Lloyd Out of Control" - som utspelar sig samtidigt som "Get Smart", det vill säga - detta är vad som händer när Smart och 99 är i Ryssland.

2. Bill Murray gör ett litet kort inhopp som Agent 13 som står i ett träd (klar referens till originalserien). Slår man på "Smart takes" så finns det fler scener med Murray.

3. För att vara en komedifilm så innehåller filmen väldigt mycket action, och man har verkligen inte gjort något avkall på kvaliteten bara för att det är en komedi.

ANDERS JAKOBSON (2009-02-16)