Jag förstår Nordkorea…

Jag förstår att Nordkorea blev arga när "The Interview" släpptes. Men jag tror att västvärlden missuppfattade dem. Jag tror inte att de blev arga för att deras store ledare blev smädad och förlöjligad. Jag tror att de blev arga för att de kastat bort nästan två timmar av sin tid. Jo, "The Interview" är slöseri med tid och jag känner också att det hade räckt gott med att se trailern. Där finns den roligaste scenen med. Den där President Kim berättar för Dave att hans föregångare fått en stridsvagn av Stalin och Dave säger "i mitt land uttalas det Stallone".

Om vi ska vara seriösa var det dock riktig kris när filmen skulle släppas. Nordkorea hotade med vedergällningar och Hollywood gav faktiskt efter vilket fick många att gå ut och fördöma dem. De menade att de lät sig skrämmas av Nordkorea. Men vem skulle inte göra det? Man tror till och med att ett hackerintrång hos Sony där bolaget fick mycket information läckt skedde på grund av filmen. Hur som helst var det en massa väsen som i slutändan kanske ändå var bra för filmen. Många ser den säkert på grund av all uppmärksamhet.

Upplägget är att Dave är programledare och Aaron producent för TV-programmet "Skylark Tonight". Där får man det senaste skvallret från nöjesvärlden men då President Kim är ett stort fan får de även en intervju med honom beviljad. CIA tar chansen och övertala dem till att mörda Kim under sitt besök. Väl på plats blir dock Dave invaggad i att Kim är en rätt kul person och det hela håller på att gå åt skogen.

Så långt kunde filmen varit rolig och jag trodde verkligen att den skulle vara den innan jag såg den men så här efteråt kan jag bara konstatera att den inte alls är rolig. Den är pinsam och larvig. Det är mycket sexskämt och saker som ska gömmas och smugglas in i baken och liknande. Så tyvärr, filmen är ett slöseri med tid. Se trailern så får ni filmens roligaste scen. Resten klarar ni er utan.

Det finns en mängd extramaterial på blu-ray-utgåvan av filmen. Naturligtvis borttagna scener och kommentarspår men även gag reel, line-o-rama och andra skojiga saker. Problemet är bara att jag inte tycker att det är värst roligt. Förmodligen för att jag inte gillar filmen. Gör man det så tycker man kanske om extramaterialet också. På mig är det bortkastat.

1. Den koreanska texten på omslaget betyder "Please do not believe these ignorant dishonorable Americans!".

2. Nordkorea hotade med motåtgärder om filmen släpptes vilket gjorde att bolaget inte vågade släppa den som planerat och den i stället bara fick gå upp på väl utvalda biografer.

3. I inledningen är det 60-talsversionen av Columbia-loggan som vi ser.