Verklighetsbaserat om vidrig yrkesmördare

Michael Shannon kan jag ibland tycka att det är lite svårt att få grepp om. Min generella åsikt är att han i de flesta fall spelar väldigt bra, medan han i några spelar över och blir ganska jobbig. I "The Iceman" gör han dock en roll som kan sorteras in i det första facket. Faktum är att han är precis så bra som han kan vara. Ett lågmält skådespel med det komplett aggressiva vansinnet under ytan. Mästerligt!

Han spelar den med svenska ögon lite tveksamt döpta Richard "Richie" Kuklinski, mer känd som den iskalla yrkesmördaren The Iceman. Under filmens gång får vi veta att barndomen var svår och att både han och hans bror Joey (Stephen Dorff) inte var helt normala. Men det är först när hans vägar korsas med maffiabossen Roy Demeo (Ray Liotta) som han blir betald mördare. Roy ger honom uppdrag och Richie utför dem. Inför familjen, frun Deborah (Winona Ryder) och deras två döttrar är han en skicklig affärsman som jobbat upp sig. De vet ingenting om vem han egentligen är.

Men när Roy ser sig tvungen att ligga lågt kommer problemen. Officiellt får Richie inte göra något, men han går ihop med den bisarra kollegan Mr Freezy (Chris Evans) och fortsätter att avrätta folk på beställning, men när Roy får reda på det sätts Richies familj i fara. Spelet har blivit allt för högt och vad som helst kan hända.

Filmen är verklighetsbaserad och täcker upp ett par decennier i Richies liv. Det är en formel som är väldigt vanlig i sådana här gangsterbiografier men det fungerar väldigt väl. Det är väldigt märkligt att man ska bli så engagerad i ett livsöde som är rent förskräckligt. När jag läser på lite om Kuklinski visar det sig att verkligheten var ännu värre och han framstår som en ännu mer iskall och empatilös mördare, som "övade" på hemlösa för att kunna mörda på det bästa sättet. Vidrigt!

Men det är en väldigt bra film. En dramathriller som verkligen suger tag i en och med ett prickfritt skådespel från Michael Shannon när han är som bäst kan slutbetyget inte bli annat än mycket bra.

Inget. Blu-ray:en saknar initialt möjligheten att välja svenska, men det finns svensk text på skivan.

1. David Schwimmer spelar en av Roy Demeos underhuggare som orsakar mer problem än någon annan. I och med att filmen till större delen utspelar sig på 60-70-talet har Schwimmer långt hår och mustasch, vilket dessvärre gör att man snabbt identifierar honom som "Vänner-Ross-i-flashbacksekvenser"...

2. Smeknamnet "Iceman" har inget med att Kuklinski var "iskall" eller hade ihjäl folk ("to ice someone") utan kom utifrån att Kuklinski frös ned lik för att sedan tina upp dem och på det viset göra det omöjligt för polisen att bestämma dödstidpunkten. Det var när polisen hittade ett inte helt upptinat lik som de förstod hur allting hängde ihop och smeknamnet "Iceman" myntades.

3. Nedfrysningsmetoden kom från Mr Freezy (egentligen Mister Softee, yrkesmördaren som körde en glassbil för att undvika misstankar). Chris Evans - förklädd till oigenkännbarhet - gör rollen riktigt bra.

ANDERS JAKOBSON (2013-10-16)