En flykt från det materiella samhället

Sean Penn säger i extramaterialet att han upptäckte Emile Hirsch i filmen "Lords of Dogtown" (vilket jag också gjorde) och ansåg att han var perfekt att gestalta Christopher McCandless, den klippska killen som klippte alla band med sitt förflutna när han skaffat sin collegeutbildning och gav sig iväg ut på en vandring i vildmarken med Alaska som slutmål.

Penn har rätt, så klart. Hirsch är helt perfekt och bör få sitt stora genombrott med den här både fysiskt och psykiskt krävande rollen. Filmen är baserad på verkliga händelser via Jon Krakauers dokumentärbok med samma namn, och har blivit en typisk Sean Penn-film. Han är helt klart en mycket speciell filmskapare med ett sinne för den storslagna, men inte bombastiska, gripande dramatiken. När filmen, efter sina 2:22, är över sitter jag tämligen tagen i soffan och fylld med en historia som kommer att leva kvar i mig länge.

Chris ingår tillsammans med sin syster Carine (Jena Malone) i en familj som kan beskrivas som dysfunktionell. Pappan (William Hurt) och mamman (Marcia Gay Harden) har tillsammans tjänat ihop en förmögenhet, men det har tärt hårt på äktenskapet. Chris har flytt in i litteraturens värld och pluggat både historia och antropologi med fina betyg som resultat, men pluggande har varit meningslöst och Chris har utvecklat ett stort missnöje till hur dagens samhälle ser ut och förakt av den materiella världen.

Därför gör han sig av med sina ägodelar och besparingar och sticker iväg västerut för att leva på vad naturen kan ge honom och det stora målet är att verkligen leva i vildmarken i Alaska. Hans familj är helt ovetande och Chris antar namnet Alexander Supertramp på vägarna.

Filmen visas omlott där vi får se Chris på slutmålet och under resan dit. Han träffar på en rad personer som på olika sätt bidrar till hans reningsprocess - ett gäng hippies (Brian H. Dierker och Catherine Keener), lantbrukaren Wayne (Vince Vaughn), en äldre man som kört fast i sitt liv (Hal Holbrook) och en flicka som han nästan har en flirt med (Kristen Stewart). Till och med ett par danska äventyrare dyker upp längs med vägen.

Vid ett tillfälle kommer han tillbaka till civilisationen bara för att genast ge sig därifrån. Det är i vildmarken han hör hemma, men vildmarkslivet har sina faror och svårigheter vilket både vi och Chris blir varse om.

"Into the Wild" är trots sitt ganska makliga, men inte sega tempo, en omvälvande historia som man blir både inspirerad och avskräckt av. Ena stunden funderar man över sitt eget inrutade liv medan man i nästa stund tycker att hemma är bäst. Och filmer som får en att tänka till är oftast sådana som lever kvar en lång tid efter att man har sett dem, och det kommer "Into the Wild" att göra.

Ett stort tips är att se den här filmen utan att ta reda på något om den verkliga historien som ligger bakom den - det tjänar man på som tittare.

Extramaterialet, allt placerat på den andra skivan i denna dubbeldisk, är förvånansvärt kort. Två dokumentärer på sammanlagt ca 40 minuter och filmens trailer.

Om vi börjar med trailern så ger den så här i efterhand en lite annorlunda bild av filmen än vad som känns verkligt. Här framstår filmen som ett fartfyllt äventyr. Jag säger inte att trailern ger en felaktig bild av filmen, men annorlunda som sagt.

Dokumentärerna då. Ja, den ena tar upp storyn och karaktärerna och den andra fokuserar mer på själva inspelningen. Båda är dock mycket bra där samtliga medverkande - och vissa av de verkliga personer karaktärerna bygger på - är med. Mycket fokus läggs på Sean Penn som filmskapare, med all rätt. Han har verkligen blivit ett namn som står för kvalitet, i vad han än tar sig an.

1. Christopher McCandless äventyr inspirerade avsnittet "Luminary" i tv-serien "Millennium" (säsong 2, avsnitt 12) där Frank Black gav sig ut i Alaska för att leta rätt på en tonåring som misstänktes vara i en knipa.

2. På Region 1-utgåvan finns det även ett kommentarspår som tråkigt nog inte följt med till denna utgåva.

3. Eddie Vedders soundtrack passar bra när det dyker upp i sitt rätta sammanhang, och är inte alls så "icke upphetsande" som jag skrev i denna recension av skivan.

ANDERS JAKOBSON (2008-07-22)