Lite tyngd längst bak i tramsig komedi

Det här med manliga studentföreningar ("fraternities") känns som en väldigt amerikansk företeelse. Det finns säkert varianter i andra länder, men upplägget med att tillhöra ett specifikt grabbgäng, döpt efter grekiska bokstäver, eller kanske sträva efter att få tillhöra gänget, är sådant man sett otaliga gånger på amerikansk film. Det finns ju till och med en hel genre där studentföreningar brukar ha en framträdande del, den en gång så populära collegefilmen. Filmer som "King Frat", "Deltagänget", "Road Trip", "Old School" och "Pitch Perfect" har på ett eller annat vis utspelat sig i denna supergrabbiga och snudd på kultartade värld.

Seth Rogen och Rose Byrne spelar ett thirtysomething-par som nyligen fått sitt första barn och nu intalar sig att de inte alls förändrat sina liv i någon större utsträckning bara för att de blivit föräldrar. Visst är de unga och spontana fortfarande, eller? Inte har de blivit gamla och tråkiga bara över en natt?

När studentföreningen Delta Psi flyttar in i huset intill blir Mac (Rogen) och Kelly (Byrne) oroliga. De föreställer sig ett evigt festande och ett satans liv och försöker att komma på ett bra sätt att be om lugn och ro och låg volym utan att framstå som gamla och töntiga. Det går ganska bra, så bra att de för en kväll lämnar barnlivet hemma och är med om ett episkt festande precis som förr. Relationen till studentgrabbarna kunde inte ha blivit bättre. Fast när de ser sig tvungna att ringa efter polisen när det ändå inte blir tyst blir det i stället fullt krig mellan grannarna. Alla medel är tillåtna när studenterna driver paret till vansinne, och paret försöker få studenterna att begå allvarliga misstag.

Som komedi sett är "Bad Neighbours" godkänd. Jag kan väl tycka att skildringen av det grisiga studentlivet med ändlösa fester och hierarkisk mobbning silat genom det moderna amerikanska snuskkomedifiltret inte har så mycket nytt att komma med. Grabbföreningen får oväntat mycket filmtid på sig att utvecklas där det finns en underliggande önskan om att göra ett historiskt avtryck och där dess president (oväntat spelad av Zac Efron) offrat sina studier för att leva föreningsliv fullt ut, vilket vicepresidenten (Dave Franco) inte gjort. Samtidigt finns det även lite tyngd i det andra lägret där Rogen och Byrne gör karaktärer som brottas med oönskade vuxenpoäng. En liten guldstjärna får manusförfattarna för att de inte gjort Byrnes karaktär till ett bihang till Rogens, utan en jämlike när det gäller att slåss mot studenterna.

Okej, det finns några scener där jag skrattar till högt så lite smårolig är filmen, men den här studentgrejen är väldigt svår att relatera till. Den känns som något som bara finns på film.

Det finns mycket att klicka på, så som det brukar vara på komedier av det här slaget, och mervärdet är si så där. Som vanligt finns det ett myller av borttagna eller alternativa scener, improvisationer och bloopers. Det finns även en alternativ öppning på filmen som enbart hade sugit tempot ur historien så det var tur att den togs bort. Däremot finns det en och annan sekvens bland det borttagna materialet som kanske hade passat i filmen.

I övrigt är det några bakomfilmer av klassiskt slag med sittintervjuer med "alla" och där det i vanlig ordning ska strösslas beröm över precis varenda person som medverkar. Seth Rogen tycker till och med att det var fantastiskt att jobba med de olika barn som spelade bebisen i filmen. Jisses...

Även det "osannolika" samarbetet mellan Rogen och Zac Efron belyses i ett inslag. Så osannolikt är det kanske inte, men visst - Efron gör en karaktär som man kanske inte per automatik kopplar till honom. Det finns även en kortare penisspecial bland extramaterialet. Ja, ni läste rätt...

1. I USA heter filmen "Neighbors". Att den brittiska stavningen av "Neighbours" används här är inga konstigheter, men tillägget av "Bad", var kom det i från?

2. I en sekvens får vi se korta flashbacks där det visar sig att Delta Psi var de som hittade på toga-partyn, ölpingis och andra typiska studentföreningsföretelser. I dessa flashbacks gör en rad olika komiker cameos.

3. Dave Franco är James Francos sju år yngre bror och de är lika på det där otäcka viset där Dave känns som en skev variant av James. Svårt att beskriva vad jag menar men de är liksom för lika på något vis...

ANDERS JAKOBSON (2014-10-28)