Både originell och uttjatad samtidigt

Vad gör man när äktenskapet går på tomgång, när ungarna är trotsiga och väcker en halv fem på morgonen, när dagarna bara går av sig själv och det varken finns tid eller ork till något mer romantiskt umgänge nattetid, när ens vänner skiljer sig och säger att det är det bästa de har gjort?

Tja, heter man Phil och Claire Foster (Steve Carell och Tina Fey) så gör man ingenting förutom att grubbla på var sitt håll och ändå försöka hitta ljuspunkterna i tillvaron, som att planera in en dejtkväll någon gång då och då. Men även dessa blir snabbt rutinartade och ospännande. Kanske är det därför - och som resultat av allt detta grubblande - som Phil planerar att överraska Claire när de ska iväg på dejtkväll. Claire har i och för sig redan överraskat genom att klä upp sig extra snyggt, men det är Phil som har planen.

De åker från New Jersey till Manhattan för att gå på den superlyxiga restaurangen Claw som man måste boka bord på en månad i förväg, men det har Phil förstås inte gjort, men hoppas kunna snacka till sig ett bord. Det går så klart inte men de kan få vänta i baren. Här gör dock Phil det förbjudna och tar någon annans bokning när paret Tripplehorn inte verkar vara på plats. Fosters är nu Tripplehorns och kan avnjuta en svindyr middag. Lite häftigt och lite vågat och absolut något som sticker ut från deras trista vardag.

Allting blir betydligt värre när två "gorillor" dyker upp och vill snacka allvar med "Tripplehorns". Phil och Claire anklagas för att ha stulit ett USB-minne från den ökända maffiabossen Joe Miletto (Ray Liotta) som nu vill ha tillbaka det. Villrådiga hamnar Fosters i en vild jakt som blir allt mer komplicerad när det visar sig att gorillorna är korrupta poliser. Dejtkvällen blir till en galen natt som verkligen sticker ut från deras trista vardag.

Med två av de just nu roligaste människorna inom modern amerikansk komedi borde "En galen kväll" bli rena skrattfesten. Mja, det är visserligen är rolig och underhållande film, men det är inte så att jag sitter och skrattar läppen av mig. Filmen går dessutom rätt snabbt in i ett ganska uttjatat actionfilmsstuk som man sett för många gånger tidigare.

Däremot gillar jag filmens grundupplägg som till och med känns lite originellt. Det är inte så speciellt ofta så här pass vanliga människor och deras trista vardag gestaltas på film. Phil och Clarie har det visserligen bra, men kanske inte så roligt och under den galna natten får de anledning att ventilera sin tankar kring sina liv och sitt äktenskap. Jag kan tänka mig att par som är sambos eller gifta sedan ett par år tillbaka och kanske till och med har ett par barn i samma ålder som Fosters kommer att känna igen sig i vad som visas upp, både på ett positivt och negativt sätt. Det känns dock väldigt trovärdigt och träffande.

Extramaterialet på DVD-utgåvan består enbart av ca fem minuter bloopers som är underhållande på sitt sätt. Blu-ray:en innehållers desto mer extramaterial och har dessutom en utökad version av filmen som är ca 10 minuter längre, med fler scener och lite snuskigare dialog på sina ställen.

1. När Phil och Claire återvänder till Claw och väljer att spela lite hippa för att dölja sina verkliga jag är det väldigt svårt att hålla sig för skratt. Otroligt kul!

2. Det är väldigt illa dold reklam för Amazons läsplatta Kindle i filmen. Dessutom är jag tveksam till att man kan använda den på det sätt som visas i filmen.

3. Under jakten tvingas Phil och Claire ta hjälp av en gammal klient till henne, spelad av en vältränad och inte speciellt påklädd Mark Wahlberg, vilket får Steve Carell att droppa en rad skämt om skjortor.

ANDERS JAKOBSON (2010-08-19)