Slasher, skräck och komedi i samma film

"Jennifer’s Body" handlar om just Jennifer och hennes bästa vän Needy som en dag går på en rockkonsert på den lokala puben. Bandet som spelar är från stan och Jennifer faller direkt för deras sångare. Det är dock något konstigt med bandet och när puben brinner ner tar de med sig Jennifer i deras bil och kör ut henne i skogen. Needy blir naturligtvis orolig och det hela blir inte bättre när Jennifer sent samma natt kommer hem till henne, spyr upp något som mest ser ut som olja och nålar samt äter upp maten i Needys kylskåp innan hon nästan dödar henne.

Needy förstår inte vad det är som hänt hennes bästa vän men när sen Jennifer dyker upp, vackrare än någonsin i skolan dagen därpå och agerar som om inget hänt blir Needy riktigt orolig. Efter lite efterforskning kommer hon dock fram till att bandet försökt offra Jennifer till djävulen för att få stora musikaliska framgångar, men då Jennifer inte var någon oskuld som de trodde är hon nu istället besatt av en ond ande som när den är mätt gör henne otroligt vacker men som när den är hungrig får henne att se sliten och trött ut. Problemet är bara att den livnär sig på människor.

Det är lite svårt att få grepp om "Jennifer’s Body". Den är en blandning av slasherfilm, skräckfilm och en komedi. Visserligen är de komiska inslagen rätt diskreta men de finns där och jag gillar det. Jag skulle nästan vilja gå så långt som att säga att "Jennifer’s Body" är en lysande film, men riktigt så långt går jag inte. Den är bra, rent av riktigt bra, men inte den bästa filmen jag sett.

Filmen funkar dock och jag gillar den som sagt. Specialeffekterna är riktigt bra gjorda och även skådespelarna gör riktigt bra ifrån sig. Den känns som en lågbudgetfilm men har ändå en hel del finess. Vi ser Megan Fox i rollen som Jennifer och Amanda Seyfried som Needy och de matchar varandra riktigt bra. Jennifer ska vara den där snygga och populära tjejen och Needy lite av en tönt och båda spelar sina roller perfekt.

Jag gillar också Jennifers sätt att ta död på folk. Det är inte speciellt diskret utan hon gör det spektakulärt och bryr sig inte ett dugg om utifall någon hittar hennes rester. Filmen inramas dessutom av Needy som berättar det hela. När filmen börjar sitter hon nämligen på ett mentalsjukhus och det är hon som berättar filmen för oss. Ett sätt att berätta historien som här passar väldigt bra.

Extramaterialet består av några bortklippta scener och tyvärr är det allt vi får. En ordentlig bakom kulisserna-film hade suttit fint här.

1. Jag gillar musiken i filmen. Jag är lite osäker på vilka det är som spelar.

2. Lance Henriksen från TV-serien "Millennium" dyker upp i en liten scen.